Gambar hiasan. foto Reuters

MELBOURNE – Harga minyak jatuh pada awal dagangan Asia hari ini, mengurangkan keuntungan daripada sesi sebelumnya susulan kebimbangan kemelesetan global membebani pasaran walaupun bekalan kekal ketat di tengah-tengah pengeluaran OPEC yang lebih rendah, pergolakan di Libya dan sekatan ke atas Rusia.

Niaga hadapan minyak mentah Brent susut AS$0.35 atau 0.3%, kepada AS$111.28 setong pada 0016 GMT, setelah melonjak 2.4% pada Jumaat lepas.

Sementara itu, niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat juga turun AS$0.32 atau 0.3%, kepada AS$108.11 setong selepas meningkat 2.5% pada Jumaat lalu.

Walaupun kebimbangan kemelesetan membebani pasaran sejak dua minggu lalu menyebabkan kekhuatiran bekalan yang berlarutan, menghalang kejatuhan harga yang lebih curam.

Output daripada 10 anggota Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) pada Jun turun 100,000 tong sehari kepada 28.52 juta bpd, jauh daripada peningkatan yang dijanjikan kira-kira 275,000 tong sehari, berdasarkan tinjauan Reuters.

Penurunan bekalan minyak oleh Nigeria dan Libya telah diimbangi peningkatan bekalan dari Arab Saudi dan pengeluar besar lain.

Libya menghadapi gangguan bekalan selanjutnya akibat pergolakan politik yang semakin memuncak.

“Ini menjadikan kemungkinan kumpulan (OPEC) memenuhi kuota pengeluarannya yang baharu meningkat lebih tidak mungkin,” kata penganalisis ANZ Research dalam satu nota.

Eksport Libya telah menurun kepada antara 365,000 dan 409,000 tong sehari, susut kira-kira 865,000 tong sehari berbanding paras biasa, kata National Oil Corp minggu lepas.

Dalam pada itu, mogok yang dirancang oleh pekerja minyak dan gas Norway minggu ini boleh mengurangkan pengeluaran minyak dan kondensat negara itu sebanyak 130,000 tong sehari.

Peniaga akan memantau harga rasmi untuk Ogos daripada Arab Saudi untuk tanda-tanda betapa ketatnya pasaran, dengan penapisan bersiap sedia untuk satu lagi peningkatan mendadak menghampiri paras rekod yang ditetapkan pada bulan Mei.

Sembilan sumber penapisan yang ditinjau oleh Reuters menjangkakan harga jualan rasmi minyak mentah Arab Light meningkat kira-kira AS$2.40 setong daripada bulan sebelumnya. – Reuters