Putera Khaled Al-Faisal (kanan). Foto Saudi Gazette

MINA – Tiada penyakit wabak dilaporkan dalam kalangan jemaah haji pada Hari Tarwiyah, Khamis, hari pertama haji, kata Putera Khaled Al-Faisal, Emir Makkah dan penasihat Penjaga Dua Masjid Suci.

“Saya bersyukur Allah di atas yang memberi kebaikan kepada tetamu-tetamu-Nya yang telah berkumpul di Tapak Suci untuk menghabiskan Hari Tarwiyah tanpa merekodkan sebarang kemalangan atau penyakit wabak,” katanya dalam sidang media di sini.

Putera Khaled Al-Faisal, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Haji Pusat, tiba di Mina untuk memantau operasi haji Arab Saudi dan mengkaji semula perkhidmatan yang diberikan kepada jemaah haji tahun ini.

”Walaupun wabak koronavirus dalam tempoh dua tahun lalu, kerajaan tidak menghentikan ziarah tahunan dan umat Islam melakukan ibadah dalam jumlah yang terhad mengikut langkah berjaga-jaga yang tinggi. Tahun ini kita kembali meningkatkan jumlah jemaah haji kepada sejuta di tengah-tengah sistem perkhidmatan bersepadu yang bertujuan untuk memudahkan ibadah haji dan menjaga keselamatan mereka,” katanya.

Kereta api Mashaer akan mengangkut 210,000 jemaah, manakala 790,000 jemaah lagi akan diangkut dengan 16,000 bas moden, tambahnya.

Seramai 150,000 anggota keselamatan dan pekerja yang berkhidmat untuk jemaah haji.

Beliau juga memaklumkan lebih 2,500 pelanggar undang-undang kediaman dan peraturan keselamatan sempadan dari pelbagai negara telah ditangkap di Makkah ketika cuba memasuki Tapak Suci untuk menunaikan haji tanpa permit.

Sebanyak 19 kenderaan yang cuba mengangkut pelanggar peraturan haji dirampas, selain menumpaskan 76 kempen haji palsu

Putera Khaled Al-Faisal berkata, lebih 111,000 pelanggar dan lebih 68,000 kenderaan, yang tidak berlesen memasuki Mekah telah dihantar pulang. – Saudi Gazette