Rakaman asap di Pelabuhan Ukraine selepas dibedi, dengan peluru berpandu. Foto BBC

ODESA – Peluru berpandu Rusia telah menggegarkan pelabuhan utama Ukraine, sehari selepas Kyiv dan Moscow mencapai perjanjian penting untuk membolehkan eksport bijirin disambung semula.

Dua peluru berpandu membedil bandar Odesa pada awal pagi Sabtu, kata tentera Ukraine.

Perjanjian penting untuk menyambung semula eksport bijirin Ukraine masih belum pulih selepas peluru berpandu melanda pelabuhan Odesa.

Menteri Infrastruktur Ukraine, Oleksandr Kubrakov berkata, kerja teknikal untuk menyediakan penghantaran masih diteruskan walaupun terdapat pelanggaran.

Tetapi Presiden Volodymr Zelensky berkata serangan itu membuktikan Rusia akan mencari jalan untuk tidak melaksanakan perjanjian itu.

Di bawah terma perjanjian Jumaat, Rusia bersetuju untuk tidak menyasarkan pelabuhan semasa penghantaran bijirin sedang dalam transit.

Jurucakap komando selatan tentera berkata, serangan itu mempunyai kesan yang minimum.

“Tiada kerosakan yang ketara berlaku kepada infrastruktur pelabuhan. Ini adalah roket yang agak mahal, jadi ia digunakan tidak terlalu kerap. Ia dikatakan sangat tepat, jadi mereka bedil dengan sengaja,” kata Nataliia Humeniuk.

Ketua Hal Ehwal Luar EU, Josep Borrell berkata, serangan itu menunjukkan Rusia “tidak menghiraukan sepenuhnya” undang-undang antarabangsa.

“Menyerang sasaran penting untuk eksport bijirin sehari selepas tandatangan perjanjian Istanbul adalah amat tercela,” katanya dalam tweet, sambil menambah bahawa EU “mengutuk sekeras-kerasnya” serangan itu.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres dengan tegas mengutuk serangan itu sambil mengatakan pelaksanaan penuh perjanjian bijirin yang dibuat antara Rusia, Ukraine dan Turki adalah penting.

“Produk ini amat diperlukan untuk menangani krisis makanan global dan meringankan penderitaan berjuta-juta orang yang memerlukan di seluruh dunia,” tambah jurucakap PBB.

Dalam catatan ke media sosial, pusat komando selatan tentera Ukraine berkata, dua peluru berpandu telah mengenai pelabuhan, manakala dua lagi telah ditembak jatuh oleh sistem pertahanan udara.

Oleksiy Honcharenko, ahli parlimen tempatan, melalui Telegram berkata, pelabuhan bandar itu telah terbakar selepas mogok.

“Seseorang yang hina telah menandatangani kontrak dengan sebelah tangan dan mengarahkan peluru berpandu dengan tangan yang lain,” tulis Honcharenko. – BBC