Datuk Nor Azimah Abdul Aziz.

KUALA LUMPUR – Persidangan Kebangsaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ke-11 (SSMNC2022) berjaya memecah rekod paling ramai penyertaaan melebihi 2,400 delegasi sejak dianjurkan 11 tahun lalu.

Ia  menunjukkan minat terhadap persidangan itu kekal berterusan kata Ketua Pegawai Eksekutif SSM, Datuk Nor Azimah Abdul Aziz.

Menurutnya, walaupun agensi itu menganjurkan persidangan maya dan tidak dapat berinteraksi secara fizikal, SSM telah memilih dengan teliti panel pakar daripada pelbagai kepakaran dan pengalaman dalam bidang masing-masing.

Menurut beliau, dengan landskap perniagaan yang semakin berkembang dan mengubah pilihan pengguna didorong oleh pandemik Covid-19, perniagaan mesti mengutamakan tadbir urus korporat dan kemampanan.

Kata beliau, usaha itu selari dengan usaha komuniti untuk mengubah model operasi mereka dengan teratur bagi berdepan keperluan dan keperluan masa hadapan demi kelangsungan perniagaan.

“Untuk memastikan pertumbuhan jangka panjang syarikat di negara ini, SSM telah  meminda Seksyen 17(d) di bawah Akta Suruhanjaya Syarikat Malaysia 2001 pada 2015 di mana kenyataan ‘untuk mempromosikan korporat tanggungjawab dan kemampanan perniagaan’ telah dimasukkan sebagai sebahagian daripada fungsi SSM.

“Oleh itu, ia mencerminkan fungsi agensi kerajaan, komuniti perniagaan dan orang awam adalah saling bergantung dalam mempromosikan tanggungjawab korporat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada SSMNC2022 secara maya di sini hari ini.

SSMNC2002 itu dirasmikan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

Persidangan Kebangsaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ke-11 diadakan secara maya tahun ini.

Nor Azimah menambah, agenda SSM dipandu oleh lestari pembangunan dan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Beliau berkata, Malaysia bersama 192 pemimpin dunia yang lain menerima pakai SDG bagi mencerminkan komitmen globa dalam mencapai yang lebih mampan, pembangunan berdaya tahan dan inklusif.

Ujarnya lagi, sebanyak 17 SDG dan 169 sasaran perlu dicapai pada tahun 2030.

“Oleh yang demikian, tema Persidangan Kebangsaan SSM tahun ini telah direka untuk disesuaikan dengan suasana semasa dan menangani isu yang dihadapi oleh pihak sektor korporat.

“Tema SSMNC2022 iaitu ‘Tadbir Urus Korporat dan Kemampanan. Diperlukan Lebih Hari Ini Berbanding Sebelumnya’ sesuai sebagai negara yang bersedia ke arah peralihan fasa endemik.

“Tiada masa yang lebih baik daripada sekarang untuk komuniti perniagaan memulakan usaha dalam menghayati tadbir urus korporat dan kemampanan dalam operasi perniagaan mereka untuk berubah kepada pertumbuhan dan pengembangan,” katanya.

Sementara itu, SSMNC2022 akan membawakan sembilan sesi pleno melibatkan 37 penceramah dan 30 pempamer maya.

Antara tajuk yang akan dibentangkan dalam persidangan itu adalah Bersatu Demi Agenda Kemampanan, Landskap Kawal Selia dan Jangkaan Mengenai Tadbir Urus Kemampanan, dan Memupuk Kemampanan Dalam Perusahaan Kecil dan Sederhana.

Peserta persidangan akan turut menerima 16 Mata Pendidikan Profesional Berterusan (CPE) iaitu mata yang diterima oleh profesional untuk menyertai latihan khusus.  – MalaysiaGazette

SSMNC2022 akan membawakan sembilan sesi pleno melibatkan 37 penceramah dan 30 pempamer maya.