Noor Azri Noor Azerai

KUALA LUMPUR – Bintai Energy Sdn. Bhd. (Bintai Energy), memeterai perjanjian usahasama dengan PT Raintech Indo Energi (PTRIE) untuk memasar dan mempromosikan bebibir, kelengkapan, paip dan peralatan lain minyak dan gas (O&G) bagi pihak Bintai Energy di Indonesia.

Bintai Energy yang 51 peratus pegangannya dikuasai oleh Bintai Kinden Corporation memeterai perjanjian tersebut selama tiga tahun bagi mempromosikan peluang perniagaan dan menyediakan sokongan harga teknikal dan kompetitif yang diperlukan untuk produk yang akan diwakili oleh PTIE.

PTIE pula bertanggungjawab untuk mempromosikan produk di Indonesia dan menasihati Bintai Energy mengenai maklumat berkaitan pasaran berhubung produk ini.

Pengarah Eksekutif Bintai Kinden, Azri Azerai berkata, kolaborasi dengan PTIE membuka peluang yang luas kepada pihaknya kerana Indonesia adalah ekonomi terbesar di Asia Tenggara dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) AS$1.19 trilion pada 2021 dan populasi 270 juta.

Manakala industri, O&G negara itu merupakan penyumbang penting kepada ekonomi dan pemacu pertumbuhan utama.

”Kami berharap dapat bekerjasama dengan PTIE, yang pengasasnya adalah pakar terkenal dalam industri O&G Indonesia, untuk mencari peluang yang bermanfaat kepada kami kerana Indonesia telah menetapkan sasaran untuk meningkatkan minyak mentah dan mengumpul pengeluaran kepada 705,000 tong sehari.” katanya di sini hari ini.

Bintai Energy baru-baru ini telah dianugerahkan sub-kontrak tambahan untuk membekalkan paip keluli karbon/keluli tahan karat gred tinggi, injap dan aksesori paip dengan nilai kira-kira RM4.43 juta dan sehingga kini telah memperoleh kira-kira RM9.0 juta dalam sub-kontrak.

Sementara itu, Pengarah PTIE, Verra Christianty berkata, pihaknya gembira dapat bekerjasama dengan Bintai Energy untuk memperkenalkan produk ini ke Indonesia.

“Kami yakin, dengan pengetahuan harga dan teknikal mereka, kedua-dua pihak akan dapat menembusi pasaran yang luas.” ujarnya lagi. – MalaysiaGazette