Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Inflasi keseluruhan negara mungkin berada pada tahap tertinggi pada suku ketiga 2022 dan dijangka menjadi sederhana, meskipun kekal pada tahap tinggi.

Bank Negara Malaysia berkata, inflasi asas, seperti yang diukur oleh inflasi teras, diunjurkan untuk berpurata lebih hampir kepada tahap tinggi dalam julat unjuran 2.0% hingga 3.0% pada tahun 2022, setelah berpurata 2.7% sejak awal tahun sehingga kini.

Ia berikutan wujudnya sedikit tekanan yang didorong permintaan dalam keadaan kos yang tinggi.

Menjelang tahun 2023, inflasi keseluruhan dan inflasi teras dijangka kekal tinggi berikutan tekanan permintaan dan kos, serta apa-apa perubahan pada langkah-langkah dasar dalam negeri.

Kesan tekanan inflasi menjadi lebih tinggi juga sebahagiannya akan terus dibendung oleh kawalan harga yang sedia ada, subsidi dan lebihan kapasiti yang masih wujud dalam ekonomi.

Imbangan risiko terhadap prospek inflasi pada tahun 2023 cenderung ke arah inflasi menjadi lebih tinggi.

Malah, ia terus bergantung pada langkah-langkah dasar dalam negeri mengenai subsidi serta perkembangan harga komoditi global yang berpunca terutamanya daripada konflik ketenteraan yang berterusan di Ukraine dan gangguan berkaitan bekalan yang berlarutan, kata Bank Pusat itu lagi. – MalaysiaGazette