Anggota Pertahanan Awam (APM) Malaysia membantu memindahkan mangsa banjir yang terputus bekalan makanan untuk dipindahkan ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS)

KUANTAN – Mangsa banjir di tiga negeri di Pantai Timur meningkat kepada 52,873 orang membabitkan 15,726 buah keluarga yang berlindung di 440 Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Menurut Bilik Gerakan Bencana Terengganu, angka mangsa terjejas banjir semakin meningkat di semua daerah di negeri ini menjadikan 26,494 mangsa banjir di 273 PPS di negeri itu.

Ia membabitkan 8,214 buah keluarga menjadi mangsa banjir di lapan buah daerah di Terengganu serta merekodkan kematian seorang bayi berusia 2 tahun semalam.

Sementara itu, laporan sekretariat di Kelantan menyatakan pertambahan mendadak mangsa banjir yang melibatkan 25,514 orang daripada 7,294 buah keluarga di 138 PPS di sembilan jajahan di negeri itu.

Di Kelantan, tiga adik-beradik maut dipercayai terkena renjatan elektrik di luar rumah mereka yang dilanda banjir di Kampung Morak, Kelantan pagi tadi.

Sementara itu, Jabatan Pengurusan Bencana Pahang melaporkan angka mangsa banjir di Raub dan Kuantan yang telah berpindah kini berjumlah 865 orang daripada 218 buah keluarga di 11 PPS. – MalaysiaGazette