azalina othman said
Azalina Othman Said

KUALA LUMPUR – Kerajaan bersetuju untuk meminda tujuh akta berkaitan pelaksanaan cadangan hukuman gantian terhadap hukuman mati mandatori, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said.

Tujuh akta itu ialah  RUU Kanun Keseksaan (Pindaan) 2022; RUU Kanun Tatacara Jenayah (Pindaan) 2022; RUU Keadilan Jenayah (Pindaan) 2022 dan RUU Penculikan (Pindaan) 2022.

RUU Senjata Api (Penalti Lebih Berat)(Pindaan) 2022; RUU Senjata (Pindaan) 2022 dan RUU Dadah Berbahaya (Pindaan) 2022.

Menurutnya, Jabatan Peguam Negara telah meneliti dasar pelaksanaan cadangan hukuman gantian terhadap hukuman mati mandatori melibatkan 11 kesalahan sebagaimana peruntukan Kanun Keseksaan dan Akta Senjata Api Lebih Berat 1971.

Penelitian itu turut melibatkan 23 kesalahan yang membawa hukuman mati tertakluk budi bicara mahkamah di bawah Akta Senjata 1960, Akta Senjata Api Lebih Berat 1971 dan Akta Penculikan 1961.

RUU berkaitan pemansuhan hukuman mati mandatori ini dijangka dibentangkan pada sidang Parlimen Februari 2023.

Azalina berkata, penangguhan pelaksaan hukuman mati masih dikekalkan bagi pesalah hukuman mati sehingga semua pindaan RUU tersebut dilaksanakan.

Menurutnya, pelaksanaan hukuman gantian ini dijangka memberi kesan langsung kepada 1,327 orang banduan yang telah dijatuhkan hukuman mati oleh mahkamah.

Manakala bagi lain-lain individu yang belum dituduh hukuman gantian terhadap hukuman mati boleh dikuatkuasakan secara prospektif.

Jelas beliau, pindaan undang-undang berkaitan tidak memansuhkan hukuman mati sepenuhnya tetapi memberi budi bicara kepada mhkamah untuk memutuskan hukuman setimpal berdasarkan fakta kes.

“Pelaksanaan cadangan hukuman gantian ini merupakan komitmen kerajaan untuk memastikan pelaksanaan pemansuhan hukuman mati mandatori diteliti secara mendalam dan terperinci dari semua aspek agar tindakan susulan kerajaan berkaitan isu ini memberikan impak positif kepada negara,” ujarnya.

Tambah Azalina, sistem keadilan jenayah adalah asas utama bagi masyarakat yang selamat dan aman.

Oleh itu, kerajaan juga akan mempertimbangkan kajian susulan Fasa 2 yang melibatkan pembaharuan sistem keadilan jenayah seperti dasar penghukuman penjara yang merangkumi langkah-langkah mengurangkan kesesakan penjara.

Fokus ini, katanya, akan diberi terhadap pendekatan hukuman berteraskan pemulihan dan keadilan restoratif. – MalaysiaGazette