Kebebasan wanita Afghanistan semakin terhad. foto TOI

KABUL – Taliban mengumumkan penutupan universiti kepada wanita di Afghanistan, menurut surat daripada Menteri Pendidikan Tinggi.

Penutupan itu berkuat kuasa serta-merta dan menteri berkata langkah itu sehingga diberitahu kelak.

Langkah itu sekali gus menyekat akses wanita kepada pendidikan formal kerana mereka telah pun dikecualikan daripada kebanyakan sekolah menengah.

Tiga bulan lalu beribu-ribu gadis dan wanita menduduki peperiksaan kemasukan universiti di seluruh Afghanistan.

Tetapi sekatan menyeluruh telah dikenakan ke atas subjek yang boleh mereka pelajari, dengan larangan sains veterinar, kejuruteraan, ekonomi dan pertanian serta kewartawanan sangat terhad.

Selepas pengambilalihan Taliban tahun lalu, universiti memperkenalkan bilik darjah dan pintu masuk yang diasingkan jantina.

Pelajar perempuan hanya boleh diajar oleh profesor wanita atau lelaki tua.

Sektor pendidikan Afghanistan terjejas teruk selepas pengambilalihan Taliban dan terdapat penghijrahan ahli akademik terlatih selepas pengunduran tentera pimpinan Amerika Syarikat (AS) tahun lepas.

Ramai tenaga pengajar yang kekal tidak bergaji selama berbulan-bulan.

Langkah terbaharu itu berkemungkinan akan menimbulkan kebimbangan lanjut dalam masyarakat antarabangsa.

AS dan negara-negara Barat lain telah membuat penambahbaikan kepada pendidikan wanita di Afghanistan sebagai syarat awal untuk pengiktirafan rasmi kerajaan Taliban.

Timbalan Duta Besar AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Robert Wood mengecam tindakan terbaru Taliban.

“Taliban tidak boleh mengharapkan untuk menjadi ahli masyarakat antarabangsa yang sah sehingga mereka menghormati hak semua rakyat Afghanistan terutamanya hak asasi manusia dan kebebasan asasi wanita dan kanak-kanak perempuan,” katanya.

Pada November, pihak berkuasa melarang wanita ke taman-taman di Kabul, dengan mendakwa undang-undang Islam tidak dipatuhi di sana. – Agensi