Syed Hairoul Faizey Syed Ali

KUALA LUMPUR – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menggesa kerajaan menggantung sementara penerbangan keluar masuk laluan ke China berikutan penularan Covid-19 yang semakin serius di negara itu.

Ketua Penerangannya, Syed Hairoul Faizey Syed Ali berkata, gesaan itu dibuat bagi memastikan wabak itu tidak menular di negara ini ekoran perancangan Malaysia akan menerima kira-kira sejuta pelancong dari China tahun depan.

Kata beliau, tidak dinafikan kedatangan pelancong asing itu akan merancakkan lagi sektor ekonomi negara tetapi kerajaan perlu mengambil kira wabak Covid-19 yang sedang mengganas di China ketika ini.

“Kes terbaharu yang dilaporkan media ialah hampir separuh penumpang pesawat dari China tiba di Milan, Itali didapati positif Covid-19 dan ini amat membimbangkan kita.

“Dengan angka yang amat membimbangkan di China ketika ini, kerajaan disyorkan mengambil langkah berjaga-jaga seperti menyekat kemasukan rakyat China ke negara ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Semalam, Kementerian Kesihatan (KKM) menyarankan rakyat Malaysia mendapatkan dos penggalak vaksin Covid-19 susulan perkembangan wabak itu yang kembali mengganas di China.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, ia adalah sebagai langkah siap siaga awal susulan perkembangan kes Covid-19 di China.

Menurut Syed Hairoul Faizey, sekatan itu harus dikuatkuasakan untuk satu tempoh tertentu termasuk mengenakan syarat  melakukan ujian kendiri, saringan ujian kesihatan dan juga laporan Mysejahtera di setiap pintu masuk bagi membendung wabak Covid-19 terus menular di negara ini.

Tegasnya, sejarah telah membuktikan dengan penularan wabak Covid-19 di awal tahun 2020 datangnya juga dari negara China. – MalaysiaGazette