Lim Kit Siang.-Foto SYAFIQ AMBAK, 07 NOVEMBER 2021.

KUALA LUMPUR – Langkah Kota Kinabalu (KK) untuk menggulingkan Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri Sabah merupakan satu ‘peringatan baik’ terhadap kerajaan perpaduan pimpinan Datuk Deri Anwar Ibrahim.

Veteran DAP, Lim Kit Siang berkata, rakyat berasa lega kerana langkah untuk menggulingkan Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri Sabah telah gagal.

“Rakyat Malaysia berasa lega kerana Langkah Kota Kinabalu  menggulingkan kerajaan Hajiji telah gagal — walaupun ia adalah peringatan yang baik tentang kerapuhan Kerajaan Perpaduan Anwar.

“Dan keperluan utama untuk kestabilan politik untuk lima tahun akan datang untuk Malaysia memulakan semula untuk menjadi yang pertama – kadar negara majmuk bertaraf dunia.

“Langkah Kota Kinabalu telah bertindak sebagai vaksin untuk mengukuhkan azam rakyat Malaysia bahawa mereka mempunyai cukup plot dan plot balas dalam politik Malaysia,” kata Kit Siang.

Menurutnya, apa yang Malaysia perlukan adalah kestabilan politik untuk lima tahun akan datang dengan cabaran terbesar untuk membina semula Malaysia sebagai sebuah negara majmuk bertaraf dunia semula.

Kita Siang berkata, untuk memulakan langkah dan berjaya Malaysia memerlukan kestabilan politik.

Ini bagi membolehkan kerajaan Anwar untuk membetulkan kesilapan masa lalu dan menamatkan penyalahgunaan kuasa yang telah membawa Malaysia turun daripada negara bertaraf dunia yang berkadar betul kepada negara sederhana kelas dua.

“Tetapi kita memerlukan perpaduan dalam kepelbagaian rakyat Malaysia yang majmuk untuk membina semula Malaysia sebagai sebuah negara bertaraf dunia dan bukannya politik toksik pembohongan, ketakutan, kebencian, kaum, dan agama untuk mempolarisasi rakyat Malaysia yang pelbagai.

“Mungkin inilah “perpaduan” yang kerajaan Anwar mesti bina terlebih dahulu untuk membina semula Malaysia menjadi sebuah negara majmuk bertaraf dunia,” katanya dalam artikel yang dikongsi di blog beliau hari ini.

Kemelut politik di Sabah menyaksikan pemimpin parti-parti politik di negeri itu masing-masing menyuarakan pandangan berbeza mengenai kedudukan Hajiji yang merupakan Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) sebagai Ketua Menteri Sabah.

Ia bermula dengan GRS menghidu cubaan menyerang Hajiji dan kerajaan negeri Rabu lalu dengan Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Masidi Manjun menegaskan, parti itu sedia membuktikan keabsahan Hajiji sebagai Ketua Menteri. – MalaysiaGazette