Jerome Powell. foto Bitcoin.com

NEW YORK – Rizab Persekutuan (Fed) menaikkan kadar pinjaman jangka pendeknya lagi sebanyak 0.25% untuk meredakan ekonomi dan menstabilkan inflasi.

Fed telah mengemukakan rentetan kenaikan kos pinjaman kerana ia cuba mengurangkan kenaikan harga dengan memperlahankan ekonomi dan menyekat permintaan.

Pendekatan itu, bagaimanapun berisiko membawa ekonomi Amerika Syarikat ke dalam kemelesetan dan meletakkan jutaan orang kehilangan pekerjaan.

Keputusan Fed ini dibuat beberapa minggu selepas laporan kerajaan menunjukkan inflasi perlahan pada bulan Disember, menandakan enam bulan berturut-turut melonggarkan kenaikan harga.

Pada sidang akhbar pada hari Rabu, Pengerusi Fed Jerome Powell berikrar untuk meneruskan perjuangan menentang inflasi.

Sambil mengakui bahawa inflasi telah berkurangan dalam beberapa bulan kebelakangan ini, beliau berkata, inflasi kekal terlalu tinggi dan kadar faedah perlu kekal tinggi untuk menurunkan inflasi ke paras normal.

“Tanpa kestabilan harga, ekonomi tidak berfungsi untuk sesiapa pun

“Kami memerlukan lebih banyak bukti untuk memastikan inflasi berada pada laluan menurun yang berterusan.

“Kita akan kekal sehingga tugas itu selesai,” tambahnya.

Dalam satu kenyataan, Rizab Persekutuan berkata, ia cukup “prihatin terhadap risiko inflasi,” sambil menambah kadar faedah penanda aras memerlukan “kenaikan berterusan” untuk menurunkan inflasi ke paras normal.

Pada mesyuarat pada bulan Disember, Fed menaikkan kadar pinjaman jangka pendeknya separuh peratusan mata, menarik balik daripada tiga kenaikan 0.75% berturut-turut dan menandakan keyakinan bahawa inflasi setinggi langit boleh diturunkan ke paras normal. – Agensi