Dr Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad yang bertindak keluar Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) kerana cukup kecewa dengan kepimpinan parti itu yang bertegas untuk terus menolak Gerakan Tanah Air (GTA).

Bekas Ahli Majlis Eksekutif Pusat, Armin Baniaz Pahamin berkata, Mahathir sangat sedih apabila Pejuang masih mahu bergabung dengan Pakatan Harapan (PH) sedangkan idea itu tidak selari dengan matlamat dan perjuangannya yang mahu membela nasib orang Melayu dan menyelamatkan negara.

Menurut beliau, ternyata apa yang dilakukan oleh kepimpinan Pejuang menunjukkan parti itu sanggup membelakangkan perjuangan demi mencapai matlamat mereka.

”Tun Mahathir dan kami sentiasa konsisten untuk menyatupadukan parti, NGO dan individual Melayu. Tapi pejuang tak setuju dan tolak perjuangan GTA yang dipengerusikan oleh Tun sendiri dan pada masa sama sanggup mempertimbangkan kerjasama dengan perjuangan gabungan lain.

”Apabila Pejuang menolak GTA, Tun Mahathir yang pada masa itu masih kekal sebagai ahli menganggap Pejuang telah menyingkir beliau selaku Pengerusi GTA dan juga pencetus idea penyatuan Melayu.

“Oleh itu, Tun Mahathir bersama kami berpendapat sudah tidak ada ruang dan tempat lagi untuk kami dalam Pejuang.

“Apabila kepimpinan Pejuang menolak GTA maka kita tahulah bahawa mereka tidak berminat dengan perjuangan asal parti,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau mengulas tindakan bekas Pengerusi Pejuang yang bertindak keluar parti yang diasaskannya itu bersama 12 lagi individu semalam.

Mereka ialah bekas Setiausaha Agung Pejuang, Datuk Marzuki Yahya; bekas Ketua Pejuang Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan bekas Ahli Majlis Eksekutif Pusat Pejuang, Abu Bakar Yahya.

Turut meninggalkan Pejuang ialah Armin Baniaz Pahamin, Afiqah Mohamad, Azman Mohd. Hashim, Datuk Nuhairi Rahmat, Mohd Jaffri Hussain, Mohamad Jani, Datuk Ahamed Basheer, Wan Azliana Wan Adnan dan Fyzul Adzwan Mustafa Kamal.

Menurut Armin, pembentukan GTA itu diasaskan oleh Mahathir sebelum Pilihan Raya Umum Ke-15 dengan matlamat untuk menyatupadukan parti-parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan pejuang-pejuang Melayu di bawah satu gabungan.

Idea itu, dakwanya mendapatkan sokongan namun sayangnya GTA tidak sempat didaftarkan kerana PRU-15 diumumkan lebih awal.

Biarpun Mahathir kesal apabila Pejuang tidak diterima rakyat dalam pilihan raya lalu namun semangatnya tidak luntur kerana GTA masih diterima baik.

“Tetapi Pejuang pulak tarik sokongan ada di pihak Pejuang Muda tidak setuju dengan usaha memperkasakan GTA.

“Pejuang beria-ria mahu menjadi sebahagian daripada parti yang menyokong Pakatan Harapan (PH) yanh didakwa sudah establish (kukuh) dengan alasan untuk kekal relevan,” tambahnya.

Sebagai individu yang terawal dalam penubuhan Pejuang, Armin tidak menafikan beliau kecewa dengan tindakan parti itu.

“Sebab dari awal-awal lagi perjuangan Pejuang adalah untuk menyatukan orang Melayu dan menyelamatkan Malaysia.

“Kalau parti-parti Cina, waima apa pun jenamanya, mereka masih memperjuangkan bangsanya.

“Tetapi parti Melayu tidak konsisten, tidak setia dengan perjuangan mereka. Memang menyedihkan,” tambahnya lagi.

Ditanya apa reaksi Datuk Seri Mukhriz Mahathir selaku Presiden Pejuang dengan tindakan 13 ahli ini, beliau berkata: “Tidak pasti”.

Malah, beliau mendakwa, setakat ini PH juga tidak menunjukkan minat terhadap Pejuang/

Armin berkata, dengan keputusan yang dibuat oleh Mahathir dan 12 yang lain bermakna usaha memperkasakan GTA akan dibuat.

“Tunggu pengumuman Dr Mahathir tidak lama lagi,” ujarnya. – MalaysiaGazette

Tun M bersama 12 pengikutnya keluar Pejuang