Stacy muncul dengan single terbaharu berjudul Teriak.

KUALA LUMPUR – Figura hebat ini antara juara program realiti yang masih kekal relevan hingga kini. Segalanya bermula 15 tahun lalu selepas dia dinobatkan sebagai juara ‘Akademi Fantasia’ musim keenam (AF6).

Single sulungnya, Aku Stacy membawa namanya di puncak kerjaya apatah lagi menerusi lagu itu juga dia buat pertama kali berjaya melangkah ke pentas berprestij Anugerah Juara Lagu ke-23.

Mendapat jolokan Ratu Tari, Stacy atau nama sebenarnya Ummu Syaikhah Stacy Anam cukup sinonim dengan lagu-lagu rancak. Malah, Stacy tidak pernah gagal menghiburkan peminat dengan aksi lincah dan bertenaga di atas pentas.

Kemampuan Stacy mempersembahkan sesebuah lagu dengan ‘trademark’ dimiliki itu meletakkannya di kelas tersendiri. Tidak keterlaluan jika dikatakan, Stacy hanya satu, tiada dua.

Ingin mengulangi kejayaan hampir kesemua lagu yang pernah dilancarkan, Stacy muncul dengan single terbaharu berjudul Teriak. Sekali lagi, Stacy menerusi nama pena Bunga Cantik bekerjasama dengan suami tercinta juga penyanyi Akim Ahmad atau nama penanya, Hang Nadim dalam penghasilan single terbaharu ini.

Menariknya, Teriak membawakan mesej berkaitan masalah kesihatan mental.

“Lagu ini menceritakan perkara yang pernah dilalui ramai orang. Ia berkaitan masalah kesihatan mental dan lagu ini juga sebenarnya bercerita mengenai pengalaman saya sendiri yang pernah mengalami masalah depresi dan tekanan mental.

“Cuma, bila teringat kembali peristiwa itu, saya tidak terlalu mengambil berat emosi saya ketika itu, sedangkan ia sangat penting. Saya rasa ramai orang mengalami masalah yang sama.

“Kalau dahulu, saya tidak begitu faham dengan masalah kesihatan mental. Saya hanya belajar untuk banyak bersabar untuk menghadapi tekanan jiwa yang dirasai ketika itu. Sedangkan sebenarnya ada banyak kumpulan sokongan seperti Befrienders KL yang boleh dihubungi untuk membantu individu yang berhadapan dengan masalah itu,” katanya yang berusia 33 tahun.

Lagu Teriak nyanyi Teriak membawakan mesej berkaitan masalah kesihatan mental.

Menurut Stacy lagi, lirik lagu bertemakan masalah kesihatan mental itu ditulis selepas mendengar melodi terlebih dahulu. 

“Saya berasakan melodi ini memerlukan lirik yang betul-betul kuat. Disebabkan lagu ini juga saya yang nyanyikan sendiri, saya mahukan lirik lagu yang lebih daripada biasa. Ia mengambil masa agak lama juga untuk dihasilkan kerana perlu mencari lirik yang betul-betul sesuai,” katanya.

Berbeza dengan kebanyakan single terdahulu, Stacy berkata, Teriak menampilkan genre rock yang memberikan cabaran tersendiri.

“Dari segi genre muzik pula, ia lebih terarah ke genre rock. Lagu ini boleh dikatakan agak mencabar kerana saya sudah lama tidak menyanyikan lagu seperti ini. Dari segi teknikal pula, ia sangat memerlukan usaha yang banyak untuk dapatkan hasil terbaik.

“Saya berterima kasih kepada Akim kerana dia banyak membantu saya. Tanpa adanya bantuan daripada dia, mungkin lagu ini tidak akan menjadi. Untuk bawa genre muzik seperti ini memang susah dan sekarang ini saya giat berlatih supaya dapat menanyikan lagu ini secara langsung dengan baik,” katanya.

Buat peminat Stacy, Teriak bakal dipersembahkan secara eksklusif pada Konsert Dewan Filharmonik Petronas (DFP) pada 25 Februari ini.

“Untuk konsert di DFP nanti, saya akan bawa lagu ini secara eksklusif. Jadi, memang sekarang saya banyak tumpukan perhatian untuk mempersembahkan lagu ini dengan baik. Semoga semuanya berjalan lancar.

“Saya harap orang ramai dapat faham apa isi sebenar yang ingin saya sampaikan dalam lagu terbaharu saya ini. Saya pernah mengalami masalah sedemikian, jadi saya mampu berikan penjiwaan sepenuhnya ketika menyampaikan lagu ini,” katanya.

Sementara itu, Teriak terbitan bersama Nova Music dan Rhythm & Rhyme Entertainment kini boleh mula distrim di semula perkhidmatan striming muzik digital dan video lirik lagu tersebut juga boleh ditonton di saluran YouTube ‘Nova Music Videos’. – MalaysiaGazette

Stacy akan muncul secara eksklusif pada Konsert Dewan Filharmonik Petronas (DFP) pada 25 Februari ini.