Carl Bek-Nielsen

KUALA LUMPUR – Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) mengumumkan pelantikan Datuk Carl Bek-Nielsen sebagai pengerusinya yang baharu berkuat kuasa
1 Mei 2023.

Carl mempunyai pengalaman yang luas dalam industri minyak sawit Malaysia, pernah berkhidmat dalam Lembaga MPOC serta mahir dengan cabaran dan isu yang dihadapi oleh industri.

Beliau ialah Naib Pengerusi dan Ketua Pengarah Eksekutif United Plantations Berhad dan telah menjadi Ahli Majlis Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) sejak 2005serta telah berkhidmat sebagai ahli Majlis MPOC dari 2005 hingga 2020 serta berkhidmat dalam Jawatankuasa Penasihat Program kepada Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), dari 2008 hingga 2019.

Pada 2014 beliau telah dilantik ke Lembaga Gabenor RSPO sebagai Pengerusi Bersama, mewakili MPOA, dan terus berkhidmat sebagai Pengerusi Bersama selama sembilan tahun sehingga awal tahun ini apabila beliau memutuskan bukan untuk mencari pemilihan semula.

Dalam peranan baharunya sebagai Pengerusi MPOC, Carl akan terus memberi tumpuan kepada kelestarian dan peningkatan sosial dalam sektor minyak sawit Malaysia, memastikan pintu perdagangan kekal terbuka untuk komoditi pertanian terbesar di dunia, ketika industri bergerak ke arah matlamatnya menghasilkan minyak sawit yang mampan. – MalaysiaGazette