Lim Kit Siang Parlimen PRU-15 Najib
Lim Kit Siang

KUALA LUMPUR – Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang diseru supaya membuat pengisytiharan tidak akan menjatuhkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Veteran DAP, Lim Kit Siang membuat seruan tersebut susulanĀ  peringatan terbaharu daripada Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang menyeru supaya kestabilan politik dikekalkan.

Bekas Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu berkata, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dalam pembukaan Parlimen pada Februari lalu turut menggesa perkara sama.

“Sultan Johor bertitah bahawa usaha untuk menjejaskan kestabilan adalah tidak sihat untuk seluruh negara, sama ada dari segi sosial, ekonomi mahupun kedudukan kita di peringkat antarabangsa.

“Saya menyeru Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dan Presiden Pas Hadi Awang untuk mengisytiharkan Bersatu dan Pas akan mengambil kira beberapa peringatan Yang di-Pertuan Agong dan sultan-sultan pelbagai negeri kepada ahli-ahli politik daripada semua parti politik.

“Bagi memastikan kestabilan politik negara dan bahawa mereka tidak akan terlibat dalam sebarang rancangan untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan Anwar untuk lima tahun akan datang,” kata Kit Siang dalam kenyataan.

Kit Siang menegaskan, pematuhan terhadap titah sultan menjadi ujian sama ada pemimpin politik dan ahli politik bersedia untuk menundukkan kepentingan peribadi dan parti politik kepada kepentingan negara.

Sultan Ibrahim semalam menyuarakan kebimbangan susulan desas-desus berhubung isu kestabilan kerajaan yang terus kedengaran meskipun sudah enam bulan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) berlalu.

Sultan Ibrahim menitahkan supaya rakyat, ekonomi, kesejahteraan dan kemakmuran negara seharusnya perlu diutamakan.

Baginda bertitah, rakyat telah menaruh harapan tinggi dalam PRU15 lalu dan telah memberi undi mereka kepada 222 wakil rakyat untuk mengembalikan kestabilan politik negara.

“Namun sehingga kini, 222 Ahli Parlimen ini masih tidak dapat bersepakat sehingga ada gerakan yang cuba menggagalkan kestabilan yang sedang dibina.

“Keadaan sebegini adalah tidak sihat untuk semua lapisan negara kita baik dari segi sosial, ekonomi mahupun kedudukan kita di peringkat antarabangsa.

“Sudah-sudahlah. Sampai bila lebih 30 juta rakyat Malaysia hendak menanggung keadaan sebegini. Ekonomi perlu dipulihkan, kesejahteraan dan kemakmuran negara mesti diutamakan,” titah baginda melalui kenyataan yang dimuat naik di Facebook.-MalaysiaGazette

 

3 Komen

  1. Rakyat teramai bersama2 pemimpin PN, kini tak sabar menanti menunggu kerajaan hancing sekarang untuk digulingkan. Biarlah proses demokrasi tersebut berjalan…

    • Proses demokrasi telah berlalu pada pru 15 tempohari..sekarang masa untuk membina semula negara..bukan untuk berpolitik 24 jam.

  2. apek tua RASIS DAPIGS…..sebelum ini ada kamu menjerit menyalak anjing pada ANWAR isytihar tidak jatuhkan NAJIB ZAHID dan MUHYIDIN

    kempen P akatan H ANCING menyalak seperti anjing kurap dan gila babi….tiada KEABSAHAN…GAGAL GAGAL dan ada NO EKOR MAJORITI dari ANWAR RAJA MUNAFIK

    DAPIGS juga meroyan tidak akan kerjasama dengan umno PERASUAH PENYAMUN….akhirnya berselingkuh dalam jubur umno…P akatan di LUAR TABIE

Comments are closed.