Kasim (lima dari kiri) dan Kamal (enam dari kanan) saling bertukar dokumen pembaharuan MoU TISC.

KOTA KINABALU – Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) hari ini memperbaharui Memorandum Persefahaman (MoU) bagi jalinan kerjasama strategik Program Technology and Innovation Support Center (TISC).

Pertukaran dokumen MoU menyaksikan universiti itu diwakili Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Kasim Mansor manakala MyIPO diwakili Timbalan Ketua Pengarahnya, Kamal Kormin.

Ia turut disaksikan Pendaftar UMS, Luqman Ridha Anwar dan wakil daripada Pertubuhan Harta Intelek Dunia (WIPO), Ye Min Than.

Pembaharuan MoU itu antara lain bertujuan merangsang budaya inovasi dan perkembangan ekonomi di Malaysia dengan menyediakan fasiliti serta akses maklumat teknologi.

Ia juga bagi memperkukuhkan kapasiti ahli TISC dalam menggunakan dan mengaplikasikan maklumat serta pengetahuan teknologi.

Untuk rekod, UMS sebelum ini menandatangani MoU dengan MyIPO pada tahun 2016 bersama tujuh buah universiti tempatan dan sebuah institusi penyelidikan.

Sehingga kini, lebih 16 institusi mengadakan MoU bagi program TISC.

Antara objektif rangkaian TISC termasuklah menawarkan khidmat carian pangkalan data paten serta sumber maklumat teknikal lain melalui bantuan langsung secara peribadi serta mengenal pasti isu teknikal berkaitan topik perusahaan dan penyelidikan.

Selain itu, ia juga bagi memberikan maklumat state-of-the-art dalam pelbagai bidang teknologi di samping mengambil bahagian dalam aktiviti kesedaran berkaitan hak harta industri, khususnya berkenaan paten serta mengenal pasti peluang-peluang pemindahan teknologi. – MalaysiaGazette