TOKYO – Taufan kuat diramal menghampiri wilayah paling selatan Jepun di Okinawa pada hari Rabu yang disertai dengan laut bergelora, air pasang besar, angin kencang dan hujan lebat.

Agensi Meteorologi Jepun (JMA) berkata, Taufan Mawar akan menghampiri bahagian barat daya Okinawa jika ia berterusan di sepanjang trajektori setakat 9 pagi waktu tempatan pada hari Isnin, yang berada di arah utara dari timur Filipina, pada kelajuan sekitar 10 kilometer sejam (kmj).

Kelajuan angin taufan itu meningkat daripada 162 kmj seperti yang dicatatkan pada petang Ahad, kepada kelajuan semasa sehingga 216 kmj, dengan tekanan atmosfera 950 hektar di tengahnya.

Mulai Rabu, JMA berkata, taufan kuat itu, dengan zon ribut menjangkau 220 kilometer radius pusat timur laut dan radius 150 kilometer pusat barat daya, dijangka menghampiri Kepulauan Sakishima di luar pulau utama Okinawa.

JMA telah memberi amaran bahawa sifat taufan yang bergerak perlahan bermakna keadaan ganas yang mungkin dibawanya boleh bertahan untuk tempoh masa yang berlarutan, manakala sistem tekanan tingginya boleh menjejaskan kestabilan keadaan atmosfera di seluruh pelosok Jepun.

Pada Isnin, lonjakan ombak boleh mencapai lima meter di pulau utama Okinawa, kata agensi itu, dan setinggi tujuh meter berhampiran Kepulauan Sakishima.

Hujan lebat dijangka menyebabkan banjir di kedua-dua timur dan barat Jepun pada hari-hari akan datang.

Agensi itu telah memberi amaran kepada orang ramai supaya sentiasa berwaspada terhadap kejadian tanah runtuh dan banjir kepada mereka yang tinggal di kawasan rendah.

Ia juga berkata peningkatan paras sungai boleh menyebabkan tebing runtuh, manakala kilat juga mungkin berlaku. – Agensi