Gambar hiasan

SEOUL – Rakyat Korea Selatan menjadi satu atau dua tahun lebih muda apabila undang-undang baharu menyelaraskan dua kaedah pengiraan umur tradisional negara itu dengan piawaian antarabangsa.

Undang-undang itu membatalkan satu sistem tradisional yang menganggap warga Korea Selatan berusia setahun semasa lahir selepas mengira usia dalam kandungan.

Selain itu, Seorang lagi Korea Selatan turut mengira pertambahan umur pada setiap hari pertama bulan Januari dan bukannya pada hari lahir mereka.

Peralihan kepada pengiraan umur berdasarkan tarikh lahir berkuat kuasa pada hari Rabu.

Presiden Yoon Suk Yeol mendesak perubahan itu apabila semasa beliau bertanding jawatan tahun lepas.

Kaedah pengiraan umur tradisional mencipta “kos sosial dan ekonomi yang tidak perlu”, katanya.

Sebagai contoh, pertikaian telah timbul mengenai pembayaran insurans dan menentukan kelayakan untuk program bantuan kerajaan.

Sebelum ini, kaedah pengiraan yang paling banyak digunakan di Korea ialah sistem “zaman Korea” berabad-abad lamanya, yang mana seseorang itu berumur setahun semasa lahir dan bertambah setahun pada 1 Januari.

Ini bermakna bayi yang lahir pada 31 Disember akan berumur dua tahun keesokan harinya.

Sistem “mengira umur” berasingan, yang juga digunakan secara tradisi di negara ini, menganggap seseorang sifar semasa lahir dan menambah setahun pada 1 Januari.

Ini bermakna, sebagai contoh, setakat 28 Jun 2023, seseorang yang lahir pada 29 Jun 2003 adalah 19 di bawah sistem antarabangsa, 20 di bawah sistem “mengira umur” dan 21 di bawah sistem “umur Korea”.

Penggubal undang-undang mengundi untuk membatalkan kaedah pengiraan tradisional Disember lalu.

Di sebalik langkah itu, ada beberapa statut sedia ada yang mengira umur seseorang berdasarkan sistem tahun kalendar “mengira umur” akan kekal.

Sebagai contoh, orang Korea Selatan boleh membeli rokok dan alkohol dari tahun – bukan hari – mereka berumur 19 tahun.

Tiga daripada empat rakyat Korea Selatan turut menyokong penyeragaman itu, menurut tinjauan pendapat oleh firma tempatan Hankook Research pada Januari 2022. – Agensi