Azri Ahmad

KUALA LUMPUR – seramai 5,073 pegawai kanan dan anggota rendah Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah dikenakan hukuman tata tertib antara 2020 hingga Mei 2023 lalu.

Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard, Datuk Seri Azri Ahmad berkata, daripada jumlah itu, seramai 2,970 orang telah diambil tindakan amaran disusuli 940 orang dikenakan denda manakala 479 orang telah dilucut hak emolumen.

“Seramai 127 orang telah ditangguhkan pergerakan gaji diikuti 46 orang diturunkan gaji sementara 71 orang pegawai dan anggota telah diturunkan pangkat dan 440 orang telah dibuang kerja,” katanya.

Beliau menyatakan demikian dalam sesi perjumpaan Ketua Editor dan wakil agensi media bersama Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain di Bukit Aman, dim sini, hari ini.

Hadir pada sesi itu Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Seri Kamaruddin Md Din; Pengarah Pengurusan, Datuk Azmi Abu Kassim dan Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf.

Azri berkata, pada tahun lalu seramai 154 anggota dan pegawai polis dibuang kerja dan 496 orang dibuang kerja bagi tempoh antara Januari hingga Mei 2023.

Sementara itu, beliau memberitahu, antara tujuh jenis hukuman tatatertib yang dilaksanakan oleh JIPS ialah memberi amaran yang mana seramaiĀ 891 anggota diberi amaran pada 2022 dan 309 anggota diberi amaran untuk tempoh antara Januari hingga Mei 2023.

Katanya, pihaknya turut mengambil tindakan undang-undang apabila berlaku kesalahan serius seperti rasuah dan salah laku. – MalaysiaGazette