Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya segera melaksanakan penambahbaikan Draf Pelan Struktur Kuala Lumpur 2040 (PSKL 2040) dan mewartakan dokumen itu sebelum penghujung tahun ini.

Anwar, yang mempengerusikan taklimat bagi mendengar dan meneliti laporan sesi libat urus pindaan Draf PSKL 2040 bersama Jabatan Wilayah Persekutuan dan DBKL semalam berkata secara dasarnya, beliau berpuas hati dengan laporan sesi libat urus yang dibentangkan.

Beliau berkata DBKL perlu memberi tumpuan mengekalkan kawasan rizab hutan dan kawasan lapang bagi memastikan matlamat menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar raya hijau, sihat dan rancak tercapai.

Selain itu, Perdana Menteri berkata beliau bersetuju supaya perumahan mampu milik diperluaskan bagi menampung permintaan terhadap jenis perumahan tersebut oleh warga kota Kuala Lumpur.

“Cadangan ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk menyediakan perumahan mampu milik melalui konsep Kejiranan MADANI di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

“Kerajaan amat komited bagi memastikan penyediaan PSKL 2040 ini adalah komprehensif dan bersifat inklusif untuk rakyat selaras dengan visi Kuala Lumpur, Bandar Untuk Semua,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Anwar berkata berdasarkan perlanjutan sesi libat urus yang diadakan bermula 18 hingga 26 Mei lepas, DBKL menerima sebanyak 639 pandangan daripada 425 peserta yang hadir dalam sesi libat urus tersebut.

PSKL 2040 merupakan antara komponen utama Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040 yang mengandungi visi, matlamat, hala tuju strategi dan tindakan untuk memandu Kuala Lumpur bagi 20 tahun akan datang.

Antara kandungan draf PSKL 2040 adalah mengintegrasikan penggunaan tanah dengan perancangan infrastruktur, pengangkutan, penyediaan perumahan mampu milik, pekerjaan, kemudahan awam serta peningkatan kualiti alam sekitar dan ruang awam. – BERNAMA