AIFFA yang memasuki edisi keenam kali terakhir diadakan di Kuching pada 2019.

KUALA LUMPUR – Lebih 300 delegasi dari negara ASEAN hadir pada program ASEAN International Film Festival & Awards (AIIFA) yang berlangsung di Old Courthouse Courtyard, Kuching, Sarawak bermula semalam.

Ketibaan mereka disambut oleh Menteri Pelancongan Industri Kreatif dan Seni Persembahan Serawak, Datuk Seri Karim Rahman Hamzah.

AIFFA yang memasuki edisi keenam terus mendapat kepercayaan penggiat filem rantau ini walaupun kali terakhir diadakan pada 2019.

Sebanyak 121 filem ASEAN akan dipertandingkan untuk 12 kategori pada malam gala nanti.

“Kali terakhir kami mengalu-alukan delegasi filem adalah pada 2019 dan saya difahamkan acara ini mempunyai bilangan peserta yang paling ramai berbanding empat sebelum ini.

“Semasa pandemik, apabila kita semua terpaksa duduk di rumah, industri Kreatif memainkan peranan yang begitu besar dalam kehidupan kita, menghiburkan kita, melalui filem, rancangan langsung yang dilakukan dalam talian,Tiktok, Facebook dan pelbagai aplikasi lain,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Karim Rahman menambah, menjelang akhir tahun 2020, menurut data, seramai satu bilion orang di seluruh dunia telah melanggan salah satu perkhidmatan penstriman dalam talian.

“Tidak perlu dikatakan, dalam talian sentiasa ada di mana maklumat, hiburan, kemas kini kini diperoleh secara dalam talian.

“Saya gembira berada di sini, antara penggerak dan penggerak Industri Kreatif ASEAN – orang yang akan memberi kesan kepada apa yang kita lihat di pawagam, televisyen dan banyak lagi platform lain yang dimungkinkan melalui teknologi digital,” katanya.

AIFFA yang diluluskan oleh Sekretariat ASEAN sebagai salah satu aktiviti bersama untuk kumpulan serantau akan diadakan di Kuching, Sarawak selama tiga hari bermula semalam dan dinilai oleh juri antarabangsa serta ASEAN.

Ia menawarkan anugerah dalam 17 kategori meliputi semua aspek utama bidang kreatif dan teknikal pembikinan filem.

Pelbagai aktiviti termasuk panel pakar dari luar negara terbabit bual bicara mengenai perniagaan filem, penulisan skrip, wanita dalam industri kreatif, dan lain-lain akan diadakan secara terbuka dan percuma. – MalaysiaGazette