Ahmad Razif Abd.Rahman
Ahmad Razif Abdul Rahman

KUALA TERENGGANU – Dua bekas Menteri Besar (MB) Terengganu akur terhadap kekalahan yang mereka alami pada Pilihan Raya Negeri (PRN), Sabtu lalu.

Bekas ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, ahli UMNO seharusnya menganggap keputusan tersebut sebagai ujian daripada suara demokrasi dan menerimanya secara terbuka selain memperbaiki kelemahan yang ada.

“Kalah atau menang adalah proses biasa dalam sistem demokrasi dan saya menghormati kehendak dan pendirian pengundi di DUN Seberang Takir. Selama tiga penggal yang lalu ketika saya dipilih sebagai wakil rakyat di sini, saya melakukan yang terbaik untuk rakyat di Seberang Takir,” katanya.

Beliau yang merupakan wakil rakyat  Seberang Takir sejak 2008 tewas kepada Khazan Che Mat dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Pribumi) dengan majoriti 2,797 undi pada Sabtu lalu.

Sementara itu, Pengerusi Barisan Nasional (BN) Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang menghormati keputusan rakyat itu berkata, adat bertanding ada yang kalah dan ada yang memang.

Ahmad Said

”Penghargaan dan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera dan petugas BN yang memberikan komitmen yang tinggi tanpa mengenal penat dan lelah untuk membantu kempen sepanjang PRN berlangsung.

”Terima kasih juga kepada penyokong dan pengundi DUN Kijal yang telah mengundi saya serta semua pengundi yang mengundi calon Barisan Nasonal di negeri ini. Sesungguhnya UMNO dan BN berbesar hati akan terus subur untuk menabur bakti khusus kepada ahli dan masyarakat negeri Terengganu,” ujarnya.

Ahmad Said yang bertanding di DUN Kijal tewas kepada Ketua Penerangan Bersatu, Datuk Razali Idris dengan majoriti 3,758 undi itu mendapat 13,403 undi. – MalaysiaGazette