Logo Meta

CALIFORNIA – Meta memadamkan beribu-ribu akaun palsu dan mengelirukan pengguna yang berpangkalan di China.

Pengguna menyamar sebagai orang Amerika Syarikat (AS) dan cuba menyebarkan kandungan polarisasi tentang politik AS dan hubungan AS-China.

Antara topik yang disiarkan di rangkaian itu ialah pengguguran, isu perang budaya dan bantuan kepada Ukraine.

Meta tidak mengaitkan profil tersebut kepada pegawai Beijing, tetapi ia telah menyaksikan peningkatan dalam rangkaian sedemikian yang berpangkalan di China menjelang pilihan raya AS 2024.

China kini merupakan sumber geografi ketiga terbesar bagi rangkaian sedemikian, kata syarikat itu, di belakang Rusia dan Iran.

Tindakan memadamkan akaun-akaun palsu itu telah digariskan dalam laporan ancaman suku tahunan yang dikeluarkan pada hari Khamis oleh syarikat induk Facebook, Instagram dan WhatsApp.

Rangkaian yang berpangkalan di China itu termasuk lebih daripada 4,700 akaun dan menggunakan gambar profil serta nama yang disalin daripada pengguna lain di seluruh dunia.

Akaun tersebut berkongsi dan menyukai siaran antara satu sama lain, dan beberapa kandungan nampaknya diambil terus daripada X (Twitter).

Dalam sesetengah kes, akaun tersebut menyalin dan menampal siaran verbatim daripada ahli politik AS – kedua-dua Republikan dan Demokrat – termasuk bekas Speaker Dewan Rakyat Nancy Pelosi, Gabenor Michigan Gretchen Whitmer, Gabenor Florida Ron DeSantis, Perwakilan Matt Gaetz dan Jim Jordan, dan lain-lain.

Rangkaian tidak menunjukkan konsistensi ideologi.

Dalam contoh yang dikeluarkan oleh Meta, sebuah akaun dalam rangkaian yang berpangkalan di China menyiarkan semula perkataan yang terkandung dalam tweet awal tahun ini oleh Ahli Kongres Demokrat Sylvia Garcia.

Garcia mengkritik undang-undang pengguguran Texas dan menulis: “Mari kita ingat – pengguguran adalah penjagaan kesihatan.”

Tetapi akaun lain dalam rangkaian itu menyalin dan menampal tweet daripada Wakil Republikan Ronny Jackson, yang menulis: “Dolar pembayar cukai JANGAN PERNAH membiayai proses pengguguran.”

Laporan Meta menyatakan: “Tidak jelas sama ada pendekatan ini direka untuk meningkatkan ketegangan partisan, membina khalayak dalam kalangan penyokong ahli politik ini, atau untuk menjadikan akaun palsu yang berkongsi kandungan tulen kelihatan lebih tulen.”

Peraturan penyederhanaan syarikat melarang apa yang disebut Meta sebagai “kelakuan tidak sahih yang diselaraskan” – siaran oleh kumpulan akaun yang bekerjasama dan menggunakan identiti palsu untuk mengelirukan pengguna lain.

Selalunya kandungan yang dikongsi oleh rangkaian tersebut tidak palsu dan merujuk kepada berita yang tepat daripada saluran media utama.

Meta berkata, rangkaian China yang besar telah dihentikan sebelum ia dilepaskan kepada para pengguna. – Agensi