Antonio Guterres

HAMILTON – Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres menyatakan kebimbangan terhadap kemungkinan operasi ketenteraan besar-besaran Israel di bandar Rafah yang terletak di selatan Semenanjung Gaza.

Dalam satu kenyataan, Guterres mengulangi seruan desakannya kepada Israel dan Hamas untuk mengambil tindakan tegas bagi menamatkan penderitaan di wilayah itu.

“Setiausaha Agung (PBB) amat prihatin dengan tanda-tanda operasi ketenteraan berskala besar di Rafah mungkin akan berlaku.”

“Kami sudah melihat pergerakan orang – kebanyakan mereka berada dalam keadaan terdesak dan telah berulang kali dipindahkan. Mereka mencari keselamatan yang telah banyak kali dinafikan,” tambahnya.

Menekankan kepentingan melindungi orang awam mengikut undang-undang kemanusiaan antarabangsa, Guterres juga mengulangi “seruan desakannya kepada kedua-dua Kerajaan Israel dan kepimpinan Hamas untuk berusaha lebih keras yang diperlukan agar perjanjian menjadi kenyataan dan menghentikan penderitaan sekarang”. – MalaysiaGazette