Logo Petronas.

KUALA LUMPUR – Petronas Carigali Sdn Bhd, anak syarikat Petroliam Nasional Bhd (Petronas), menjalin kerjasama dengan PTT Exploration and Production (PTTEP) dalam usaha cari gali serta pengeluaran minyak dan gas (O&G) di luar pesisir Sarawak.

Sehubungan itu, Petronas Carigali memeterai memorandum persefahaman (MoU) dan dua perjanjian bantuan teknikal (TAA) dengan PTTEP bagi pembangunan Block SK405B dan SK410B di Sarawak.

MoU itu merangkumi skop potensi pemindahan pengeluaran dari Blok SK405B menerusi kemudahan kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) D35/D21/J4, kemudahan PSC Balingian Pasca 1976 dan Terminal Minyak Mentah Bintulu yang diuruskan oleh Petronas Carigali.

TAA pertama melibatkan kerja-kerja kajian dan reka bentuk bagi medan Blok SK405B ke dalam kemudahan kendalian yang diuruskan oleh Petronas Carigali.

Pada masa sama, TAA kedua merangkumi bantuan reka bentuk kejuruteraan bagi potensi pembinaan, kerja-kerja ikatan, saluran paip dan lintasan kabel Blok SK410B untuk pemindahan gas Lang Lebah ke Kemudahan Bekalan Gas Tambahan Bintulu 2 serta pengeluaran dan pengendalian kondensat Lang Lebah di Kemudahan Bersepadu Bintulu.

Pengurus Besar Kanan Petronas Carigali bagi Sarawak Asset, Anuar Ismail berkata, kerjasama itu akan membolehkan kedua-dua pihak melonjakkan lagi kemajuan dengan memanfaatkan kepakatan serta teknologi Petronas Carigali menerusi tumpuan berterusan terhadap pengoptimuman kos dan kecemerlangan operasi dalam memastikan jaminan bekalan, khususnya di Sarawak.

“Kami teruja untuk bekerjasama dengan PTTEP ke arah mencapai aspirasi bersama dalam membangunkan industri tenaga Malaysia untuk jangka panjang,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu Pengurus Negara PTTEP Kanok Intharawijitr berkata, syarikat itu pada masa ini mengendalikan lapan PSC di Sarawak dengan jumlah pengeluarannya kira-kira 15 tong sehari dan ribuan tong minyak sehari serta 200 juta kaki padu gas standard sehari.

“Di Sarawak, kita mempunyai beberapa pembangunan termasuk SK410B dan SK405B. Kami amat menghargai kerjasama ini kerana akan membolehkan pihak-pihak terbabit melanjutkan kejayaan projek-projek kami,” katanya.

PTTEP memegang 49.5 peratus kepentingan penyertaan dalam PSC Blok SK405B dengan MOECO Oil (Sarawak) Sdn Bhd dan Petronas Carigali memegang masing-masing 25.5 peratus dan 25 peratus.

Bagi Blok SK410B PSC, PTTEP dan Kuwait Foreign Petroleum Exploration Company masing-masing memegang 42.5 peratus kepentingan manakala baki 15 peratus dipegang oleh Petronas Carigali. – BERNAMA