Anwar ul Haq Kakar

ISLAMABAD – Kerajaan Pakistan membatalkan semua acara sambutan Tahun Baharu 2024 sebagai tanda simpati dan solidariti ke atas kekejaman yang berlaku terhadap rakyat Palestin.

Perdana menteri sementara Pakistan Anwar ul Haq Kakar mengumumkan tindakan tersebut pada Khamis dan menggesa semua rakyat negara itu menunjukkan soladiriti dengan Palestin.

“Seluruh Pakistan dan dunia Islam berada dalam keadaan berdukacita yang mendalam atas pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin yang tidak bersenjata, terutamanya pembunuhan beramai-ramai kanak-kanak, di Gaza dan Tebing Barat,” kata Kakar dalam pengumuman di televisyen nasionalnya, Geo News.

“Memandangkan situasi yang sangat membimbangkan di Palestin dan untuk menyatakan solidariti dengan saudara dan saudari Palestin kita, akan ada larangan sepenuhnya di seluruh negara untuk menganjurkan apa-apa jenis acara berkaitan dengan sambutan tahun baharu,” tambah beliau.

Kakar berkata, Islamabad telah menghantar dua konsainan bantuan ke Gaza dan satu pertiga akan dihantar tidak lama lagi.

Negara-negara Islam di seluruh dunia, termasuk Pakistan, telah mengkritik keras kempen ketenteraan Israel yang tidak henti-henti dan memperhebatkan seruan untuk menghentikan segera permusuhan untuk membantu menangani krisis kemanusiaan yang berlaku.

Keseluruhan 2.3 juta penduduk di Semenanjung Gaza telah mengalami kekurangan air, makanan, bahan api dan ubat-ubatan yang teruk dengan hanya bantuan terhad yang memasuki wilayah itu.

Serangan udara dan operasi darat tentera Israel telah menyebabkan sebahagian besar Gaza musnah dan membunuh lebih 21,000 rakyat Palestin sejak 7 Oktober, menurut kementerian kesihatan Gaza yang dikendalikan Hamas.-Agensi