Benjamin Netanyahu . Foto Anadolu Agency

GAZA – Israel mesti mengawal sepenuhnya koridor sempadan Semenanjung Gaza dengan Mesir untuk memastikan demilitarisasi kawasan itu, kata Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika tentera Israel didakwa bergerak lebih jauh ke tengah dan selatan Gaza.

Bercakap pada sidang akhbar, Netanyahu berkata: “Koridor Philadelphi – atau lebih tepat lagi, titik penutup selatan (Gaza) mesti berada di tangan Israel.

“Ia mesti ditutup. Adalah jelas bahawa sebarang pengaturan lain tidak akan memastikan demilitarisasi yang kami cari,” katanya.

Namun beliau tidak menghuraikannya.

Namun, jika Israel berjaya, langkah sedemikian akan menandakan pembalikan de facto pengunduran Israel pada 2005 dari Gaza, meletakkan enklaf itu di bawah kawalan eksklusif Israel selepas bertahun-tahun dikendalikan oleh pejuang Hamas.

Kenyataan Netanyahu mengenai zon penampan itu ketika tentera Israel meneruskan serangan yang diulangi akan bertahan “untuk beberapa bulan lagi”.

Pertempuran tertumpu di Al-Bureij, Nuseirat, Maghazi dan Khan Younis, menurut penduduk, dan disokong oleh serangan udara intensif yang mengakibatkan hospital penuh dengan rakyat Palestin yang cedera.

Pengeboman itu telah membunuh 165 orang dan mencederakan 250 yang lain di Gaza sejak 24 jam lalu, kata pihak berkuasa kesihatan Palestin.

Di Hospital Nasser di Khan Younis, kemudahan perubatan terbesar di selatan wilayah yang sesak itu, sebuah video Bulan Sabit Merah menunjukkan paramedik membawa bayi kecil yang dilitupi habuk ke dalam wad sambil menjerit “ada pernafasan, ada pernafasan”.

Hampir kesemua 2.3 juta penduduk Gaza telah dipaksa keluar dari rumah mereka oleh serangan 12 minggu Israel, yang dicetuskan selepas Hamas dan kumpulan bersekutu membunuh 1,200 orang dan menangkap 240 tebusan dalam amuk di selatan Israel pada 7 Oktober lalu.

Serangan itu telah membunuh sekurang-kurangnya 21,672 rakyat Palestin, menurut pihak berkuasa kesihatan di Gaza, dengan lebih 56,000 cedera dan ribuan lagi dikhuatiri maut di bawah runtuhan.

Israel pula mendakwa hanya 172 anggota tenteranya telah terbunuh dalam pertempuran Gaza. – Agensi