Pantai Park Sembawang, Singapura

SINGAPURA – Orang ramai dinasihatkan supaya tidak berenang di Pantai Pasir Ris dan Pantai Park Sembawang sehingga diberitahu kelak kerana bacaan paras bakteria yang lebih kerap di dalam air, kata Agensi Alam Sekitar Kebangsaan (NEA).

Agensi itu juga menasihatkan orang ramai agar tidak terlibat dalam aktiviti air – seperti memanjat papan, luncur angin dan latihan rendaman air – di kedua-dua pantai tersebut

“Namun aktiviti air lain, seperti belayar, berkayak dan berkanu boleh diteruskan seperti biasa,” kata NEA.

Aktiviti primer merujuk kepada aktiviti di mana seluruh badan atau muka dan tubuh badan kerap direndam dan berkemungkinan air akan ditelan, tambah agensi itu.

Dalam penilaian pantai tahunan terkini, Pantai Sembawang Park dan Pasir Ris telah digredkan sederhana, menurun daripada baik pada tahun sebelumnya.

Terdapat lebih kerap bacaan bakteria Enterococcus (EC) yang tinggi di dalam air, yang meningkatkan risiko jangkitan gastrousus apabila air itu ditelan.

EC ialah sejenis bakteria yang biasa ditemui dalam saluran gastrousus haiwan berdarah panas, termasuk manusia.

Papan tanda menasihatkan orang ramai untuk tidak berenang di kedua-dua pantai akan dipasang, kata agensi itu.

Menurutnya, siasatan awal mendapati paras bakteria yang tinggi itu berpunca daripada sumber pedalaman dan bukan rentas sempadan. – Agensi