Gambar Arkib MalaysiaGazette

THE HAGUE – Pencabulan Israel terhadap rakyat Palestin sama dengan pembunuhan beramai-ramai, kata wakil Baghdad semasa perbicaraan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

“Kami amat prihatin terhadap penderitaan manusia di seluruh Palestin, terutamanya di Gaza, akibat daripada tindakan biadab pendudukan Israel terhadap orang awam,” kata Hayder Shiya Al-Barrak, Ketua Jabatan Undang-Undang Kementerian Luar dalam hujah lisan di hadapan ICJ.

Wakil Iraq menggesa mahkamah dunia itu untuk “mengambil semua langkah untuk memelihara kehidupan yang bermaruah dan selamat untuk rakyat Palestin, yang mana mereka wajar menikmati semua hak asasi manusia”.

Perbicaraan awam bermula Isnin di The Hague berikutan permintaan Perhimpunan Agung PBB untuk mendapatkan pendapat nasihat mengenai akibat undang-undang yang timbul daripada dasar dan amalan Israel di wilayah Palestin yang diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur.

Afrika Selatan membawa kes pembunuhan beramai-ramai terhadap Israel kepada ICJ pada akhir Disember dan memintanya untuk langkah kecemasan untuk menamatkan pertumpahan darah Palestin di Gaza, di mana hampir 29,410 orang telah terbunuh sejak 7 Oktober 2023.

ICJ pada Januari lalu telah mengarahkan Israel untuk mengambil “semua langkah dalam kuasanya” untuk mencegah tindakan pembunuhan beramai-ramai di Gaza tetapi gagal untuk mengarahkan gencatan senjata.

Ia juga mengarahkan Israel untuk mengambil langkah “segera dan berkesan” untuk membolehkan penyediaan perkhidmatan asas dan bantuan kemanusiaan yang sangat diperlukan di Semenanjung Gaza.

Serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin Hamas pada 7 Oktober lalu membunuh kira-kira 1,200 orang, tetapi serangan Israel berikutnya ke Gaza telah mengakibatkan 85% penduduk wilayah itu ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan.

Manakala 60% daripada infrastruktur enklaf telah rosak atau musnah, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Walaupun mendapat bantahan antarabangsa, Israel kini merancang pencerobohan darat ke atas Rafah, yang menempatkan kira-kira 1.4 juta pelarian. – Agensi