Penyertaan Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) didalam Pakatan Harapan (PH) untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) perlu bersyarat.- Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Parti Ikatan Demoktarik Malaysia (MUDA) bertanyakan bilakah Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengotakan janji untuk menoktahkan masalah miskin tegar.

Ahli Jawatankuasa Eksekutif MUDA Selangor, Rain Abdullah berkata, adakah kenyataan Perdana Menteri untuk mengeluarkan 130,000 ketua keluarga daripada miskin tegar adalah sekadar retorik, seperti diusulkan kerajaan Malaysia madani sebelum ini.

“Ucapan berdegar-degar ini telahpun melepasi usia 365 hari, yang bersaksikan ratusan ahli parlimen beserta jutaan rakyat yang menontonnya.

“Namun dimana janji untuk menoktahkan kemiskinan tegar? Adakah ucapan itu sekadar retorik semata-mata?, soal Rain.

Dalam satu kenyataan, MUDA Selangor berkata, Anwar pernah mengeluarkan kenyataan untuk menoktahkan kemiskinan tegar, yang berjumlah 130,000 orang rakyat yang susah tanpa mengira latar belakang, kawasan dan negeri pada tahun lalu.

Rain berkata, kenyataan itu dibuat Anwar pada Belanjawan 2023 di Dewan Negara.

Dalam pada itu, MUDA Selangor turut mengutarakan persoalan mengenai Sifat Miskin 2023 dan apakah perkembangannya.

“Apakah hasil dapatan kejayaan Program Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR)? Adakah peserta berjaya meraih pendapatan antara RM2,000 sehingga RM2,500 sebulan seperti yang digembar-gemburkan Kerajaan Perpaduan?, soal Rain.

Tahun lalu, Anwar berkata, kerajaan Malaysia Madani pimpinannya hampir menyelesaikan isu miskin tegar di negara ini.

Beliau berkata, usaha itu dapat dijayakan hasil kerjasama daripada semua pihak termasuk kementerian dan di semua peringkat termasuk di mukim. – MalaysiaGazette