CAP memberi penerangan kepada ahli jawatankuasa masjid mengenai kesan serta bahaya penggunaan plastik di Masjid Jamek Pengkalan Hulu Perak.

GEORGE TOWN – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) giat menjalankan kempen kesedaran khas mengenai penggunaan plastik sekali guna dan kesan penggunaannya.

Pegawai Pendidikan CAP, NV. Subbarow berkata, kempen terkini dijalankan bersama Ahli Jawatankuasa Masjid Jamek Pengkalan Hulu, Perak.

Jelasnya, kempen itu membabitkan seramai 50 peserta selain masjid itu merupakan rumah ibadat pertama di Perak yang melaksanakan larangan plastik sekali guna.

Subbarow.

“Penggunaan plastik bukan sahaja mendatangkan bahaya kepada hidupan marin malah plastik mikro turut membebaskan bahan kimia toksik yang akhirnya berpindah ke atmosfera, hidupan tumbuhan serta tisu haiwan.

“Plastik sekali guna mudah difahami, ia merujuk kepada pembungkusan plastik yang tidak boleh digunakan semula dan atau mungkin tidak dikitar semula bergantung pada jenis bahan plastik.

“Plastik tidak terbiodegradasi, ia hanya perlahan-lahan bertukar menjadi mikroplastik,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Media sebelum ini melaporkan, Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah bertitah, sekolah agama berasrama penuh di negeri itu diarah untuk tidak membenarkan pelajar mereka menggunakan minuman dan makanan dalam botol serta bungkusan plastik.

Usaha itu dimulakan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) bersama Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) dalam usahanya meminimumkan penggunaan plastik sekali guna atas kesedaran impak negatif kepada alam sekitar dan kesihatan. – MalaysiaGazette