KUALA LUMPUR – Sebanyak 50.1 peratus daripada keseluruhan projek bernilai RM329.5 bilion yang telah diluluskan tahun lalu kini dalam peringkat pelaksanaan.

Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata, prestasi pelaburan yang bersejarah pada tahun 2023 itu merentasi pelbagai sektor ekonomi.

Pelaksanaan dan jumlah pelaburan bersejarah itu adalah bukti kekuatan dasar negara yang direka untuk memupuk pertumbuhan dan peluang pelaburan.

“Terutamanya dalam sektor pembuatan sahaja yang menyumbang RM152 bilion daripada jumlah pelaburan yang diluluskan, sebahagian besar 62.9%, atau RM95.5 bilion berasal daripada perniagaan sedia ada yang mengembangkan dan mempelbagaikan operasi mereka.

“Ini menunjukkan undian keyakinan yang kukuh daripada syarikat-syarikat yang mantap terhadap kestabilan ekonomi dan prospek pertumbuhan Malaysia,” katanya dalam kenyataan.

Kemajuan pelaksanaan projek yang diluluskan tahun lalu disifatkan sebagai menggalakkan memandangkan projek pembuatan biasanya akan mengambil masa 18 hingga 24 bulan untuk disiapkan iaitu bergantung kepada tahap kerumitan setiap projek.

Katanya, pencapaian sedemikian menggambarkan potensi besar Malaysia untuk memberikan pulangan yang menarik di tengah-tengah perjalanannya ke arah menjadi ekonomi maju dan inklusif.

“Selain itu, peningkatan ketara negara daripada tempat ke-32 kepada ke-27 dalam Kedudukan Daya Saing Dunia IMD 2023 berfungsi sebagai bukti jelas kepada keyakinan yang diletakkan di Malaysia oleh komuniti pelaburan global.

“Kerajaan, melalui MITI dan MIDA, kekal teguh dalam dedikasi kami untuk memajukan matlamat kami di bawah Rangka Kerja Ekonomi MADANI, memacu penciptaan pekerjaan yang berkualiti dan faedah ekonomi kepada rakyat kita.

“Penekanan kami terhadap inovasi dan kemampanan meletakkan Malaysia sebagai model global kemajuan dan penjagaan alam sekitar, memastikan masa depan yang makmur dan bertanggungjawab untuk semua,” katanya.

Kenyataan MIDA itu menyusuli keputusan syarikat pengeluar tayar global, Goodyear Malaysia untuk menutup operasinya di Shah Alam, Selangor yang turut menjejaskan 550 kakitangan.

MIDA dan Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) akan membantu pekerja terbabit untuk ditempatkan semula dalam sektor pekerjaan.

Mereka turut ditawarkan program peningkatan kemahiran dan kemahiran semula.- MalaysiaGazette