Jambatan Baltimore yang runtuh selepas dirempuh kapal kargo berbendera Singapura pada 26 Mac 2024.

WASHINGTON – Jambatan Baltimore yang musnah akan mengambil masa sekurang-kurangnya tiga hingga lima tahun untuk dibina semula, bergantung pada tahap kerenah birokrasi yang terlibat, kata seorang pakar industri.

Insiden itu akan mendorong pelabuhan dan pihak berkuasa lain untuk menilai semula kekuatan struktur mereka sendiri, memandangkan saiz kapal telah meningkat dengan pesat sejak beberapa dekad sejak jambatan Baltimore dibina, seorang pakar lain memberitahu CNA.

Jambatan Francis Scott Key, dibuka pada 1977, runtuh pada hari Selasa selepas dilanggar oleh kapal kontena menggunakan bendera Singapura menyebabkan orang ramai dan kenderaan terjatuh ke dalam perairan.

“Jambatan itu pada dasarnya telah musnah sepenuhnya, jadi ia perlu dibina semula dari awal,” Profesor Jean-Paul Rodrigue, yang pakar dalam pentadbiran perniagaan maritim di Texas A&M University di Galveston.

“Pada pendapat saya, ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya lima tahun untuk membina semula jambatan itu. Mungkin sedikit lebih pendek jika katakan kurang kerenah (dan) ia boleh dilihat sebagai projek yang mempunyai kepentingan nasional.

“Ia boleh mempercepatkannya, tetapi (ia akan mengambil masa) sekurang-kurangnya tiga hingga lima tahun untuk membina semula infrastruktur sedemikian,” kata Profesor Jean-Paul Rodrigue, yang pakar dalam pentadbiran perniagaan maritim di Texas A&M University di Galveston.

Presiden Amerika Syarikat Joe Biden telah berjanji Kerajaan Persekutuan akan membayar kos penuh untuk membina semula jambatan itu, salah satu saluran trafik paling sibuk di negara itu.

Jambatan itu merupakan laluan utama bagi pemandu antara New York dan Washington, dengan 11.3 juta kenderaan melaluinya setiap tahun.

“Jambatan ini pada asasnya adalah sebahagian daripada jalan lingkar yang mengelilingi bandar Baltimore, jadi ia jelas mempunyai pengaruh dan kesan yang kuat terhadap lalu lintas yang melalui rantau ini di sepanjang laluan trafik paling padat di Amerika Syarikat, iaitu Interstate 95

“Bagaimanapun, dari segi positif, terdapat alternatif untuk laluan ini,” ujarnya.

Jambatan tumbang adalah salah satu daripada tiga cara untuk menyeberangi Pelabuhan Baltimore.

Prof Rodrigue berkata, walaupun kemalangan itu pasti akan mengganggu rantaian bekalan nasional Amerika Syarikat namun ia tidak akan membawa malapetaka atau “impak tinggi kepada ekonomi serantau”. – Agensi