Serangan Israel yang menyebabkan kematian di Greek-Orthodox Saint Pyrophorus.

NEW YORK – Buat pertama kali dalam sejarah komuniti Palestin beragama Kristian di Gaza berada bawah ancaman kepupusan menjelang sambutan Easter pada 31 Mac ini.

Presiden dan Pengasas Bersama Agora Initiative Khalil Sayegh berketurunan Palestin Kristian berkata, Gaza adalah rumah kepada salah satu komuniti Kristian tertua di dunia sejak abad pertama dan mempunyai gereja ketiga tertua di dunia.

Walaupun terdapat ancaman berterusan untuk terus hidup, komuniti tersebut telah bertahan selama dua beribu tahun.

Bagaimanapun kepupusan tidak dapat dielakkan kali ini disebabkan serangan Israel dan kebuluran yang dicipta telah membunuh lebih 32,000 rakyat Palestin di Gaza dan kini hanya tinggal kira-kira 800 orang Kristian di Gaza.

“Sejak permulaan serangan Israel ke atas Gaza, minoriti Kristian yang kecil telah terjejas dengan cara yang sama seperti rakyat Palestin yang lain.

“Kebanyakan orang Kristian secara sejarah tinggal di Bandar Gaza, kawasan, seperti bahagian lain di utara Gaza, yang disasarkan secara sistematik pada awal perang dan kini mengalami kekurangan akses kepada makanan dan bantuan.

“Walaupun tidak ada anggaran yang boleh dipercayai tentang jumlah rumah Kristian yang musnah sepenuhnya atau sebahagiannya, orang Kristian yang berlindung di gereja menunjukkan kepada saya bahawa Israel telah memusnahkan kira-kira 80% rumah mereka dan membunuh lebih daripada 3% penduduk,” katanya.

Dalam satu artikel yang dikongsi di portal The New Arab, seperti rakyat Palestin yang lain di Gaza, penganut Kristian terpaksa mengalami pemindahan paksa dan berlindung di dua gereja iaitu Greek-Orthodox Saint Pyrophorus dan Catholic Holy Family.

Bagaimanapun gereja-gereja bersejarah ini tidak dapat melindungi mereka daripada serangan Israel.

Pada 18 Oktober, serangan udara Israel menyasarkan sebuah bangunan dalam kawasan Greek-Orthodox Saint Pyrophorus membunuh 18 orang Kristian Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak.

Mogok itu membunuh seluruh keluarga Abd dan Treq Souri dan tiga anak Ramiz Sori dan yang lain. Ia dianggap sebagai salah satu pembunuhan beramai-ramai Kristian yang paling teruk di rantau ini.

Catholic Holy Family juga tidak terlepas daripada serangan Israel. Walaupun ia tidak menyaksikan kerosakan sebanyak Saint Pyrophorus, sebahagian ruang Mother Teresa Convent musnah.

Kemudian, pada 16 Disember, penembak tepat Israel menembak dan membunuh seorang ibu dan anak perempuannya yang mencari perlindungan di gereja, dan menembak lapan lagi orang Kristian yang cuba membantu dua wanita itu.

“Sebagai tambahan kepada pembunuhan langsung oleh Israel di gereja-gereja, penganut Kristian lain di Gaza telah mati akibat kekurangan akses kepada penjagaan kesihatan dan bekalan, kerana Israel telah mengenakan sekatan lengkap bantuan kemanusiaan.

“Salah seorang daripada mereka ialah bapa saya, yang mengalami serangan jantung tetapi tidak boleh mendapatkan bantuan perubatan kerana kereta kebal Israel mengelilingi Catholic Holy Family di mana keluarga saya berlindung,” katanya.

Masyarakat Palestin yang beragama Kristian meraikan Palm Sunday baru-baru ini.

Sejak penubuhan Israel, orang Kristian Palestin telah mengalami layanan keras daripada rejim pendudukan.

Di Bethlehem dan Tebing Barat, orang Kristian berurusan dengan rampasan tanah mereka di bawah dasar peneroka-penjajah Israel.

Di Baitulmaqdis, orang Kristian bergelut dengan dasar Yahudiisasi bandar dan menghapuskan kehadiran mereka.

Tambahnya, walaupun semua rakyat Palestin di Gaza menghadapi serangan genosid masyarakat Kristian amat terdedah kerana saiznya yang kecil dan jumlah korban yang tidak seimbang.

Katanya, tidak jelas sama ada orang Kristian di Gaza mempunyai masa depan, walaupun mereka dapat bertahan daripada kebuluran dan serangan.

Ramai ahli sedang mempertimbangkan untuk meninggalkan Gaza City selepas lebih 174 hari pengeboman Israel telah menjadikannya tidak dapat didiami.

Untuk rekod Khalil Sayegh ialah seorang penganalisis politik yang memberi tumpuan kepada politik Palestin dan konflik Israel-Palestin.

Khalil memegang ijazah Sarjana dalam sains Politik dari Universiti Amerika di Washington, DC, tempat beliau meneliti pendemokrasian di Timur Tengah dan Keganasan Politik.-MalaysiaGazette