Khoon Hai (duduk, dua dari kiri) menghadiri majlis Rumah Terbuka Pas Pulau Pinang di Pongsu Seribu, Kepala Batas hari ini.

KEPALA BATAS – Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang terbuka menerima jemputan mengadakan dialog bagi membincangkan isu pendidikan dan ekonomi dengan mana-mana parti politik termasuk Pas.

Pengerusinya, Tan Sri Tan Khoon Hai berkata, Dewan Perhimpunan Cina merupakan sebuah persatuan merentasi politik yang menekankan kepentingan akademik serta ekonomi orang Cina.

“Kami juga adalah pertubuhan terbesar dan tertua yang mewakili kepentingan perniagaan dan budaya masyarakat Cina Pulau Pinang.

“Jadi kami memang terbuka untuk menerima jemputan mana-mana parti politik untuk mengadakan dialog bagi membincangkan kepentingan ekonomi serta pendidikan.

“Buat masa ini, Pas Pulau Pinang bercadang untuk membuat dialog bersama kami dan kita akan melihat serta bincang mengenai perkara itu nanti.

“Cuma hari ini, saya datang memenuhi jemputan Rumah Terbuka Aidilfitri Pas negeri yang julung-julung kalinya turut menjemput kami,” katanya kepada pemberita hari ini.

Terdahulu, kira-kira 5,000 tetamu hadir memeriahkan Rumah Terbuka Pas negeri yang diadakan di Markas Pas negeri di Pongsu Seribu di sini.

Hadir sama, Pesuruhajaya Pas Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusoff dan Pengerusi Perhubungan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Pulau Pinang, Zulkefli Bakar.

Iszuree.

Sementara itu, Setiausaha Pas negeri, Iszuree Ibrahim berkata, pihaknya bercadang mengadakan majlis dialog bersama Dewan Perhimpunan Cina negeri tersebut bagi memberi penjelasan mengenai perjuangan parti yang selalu disalah tanggap oleh kaum lain.

“Kita nak jelaskan kekeliruan serta tanggap Pas anti kaum lain yang diuar-uarkan pihak tidak bertanggungjawab sekali gus menjalinkan keharmonian sesama kaum,” katanya. – MalaysiaGazette