Warga Myanmar yang menjaja jeruk mangga di lampu isyarat diberkas Jabatan Imigresen (JIM) Melaka dalam serbuan Op Sapu di Melaka, Selasa lalu mampu meraih pendapatan sehingga RM400 sehari bermula pukul 10 pagi hingga 6 petang

MELAKA – Enam warga Myanmar yang menjaja jeruk mangga di lampu isyarat diberkas Jabatan Imigresen (JIM) Melaka dalam serbuan Op Sapu di sini Selasa lalu.

Lebih mengejutkan, kesemua pendatang asing tanpa izin (PATI) termasuk dua pemegang kad Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) itu mampu meraih pendapatan sehingga RM400 sehari bermula pukul 10 pagi hingga 6 petang

Pengarah JIM Melaka, Anirwan Fauzee Mohd Aini berkata, kesemua mereka berusia antara 30 hingga 38 tahun itu ditahan dalam empat serbuan berasingan di lampu isyarat sekitar Bukit Katil, Kandang, Umbai dan Serkam.

Anirwan Fauzee Mohd Aini

“Hasil soal tanya dalam operasi bermula pukul 11 pagi hingga 2 petang itu, mereka mengaku mampu meraih jualan antara 20 hingga 40 bekas jeruk mangga sehari atau RM200 hingga RM400.

“Dua daripada yang ditahan berusia 30-an juga merupakan pemegang kad UNHCR yang tidak dibenarkan bekerja,” katanya kepada MalaysiaGazette di sini hari ini.

Menurutnya, kesemua mereka ditahan akan disiasat di bawah Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155).

Enam warga Myanmar yang menjaja jeruk mangga di lampu isyarat diberkas Jabatan Imigresen (JIM) Melaka dalam serbuan Op Sapu di Melaka, Selasa lalu.

“Kami juga sedang mengesan majikan dan melindungi kesemua warga asing berkenaan yang menjadi kesalahan di bawah Seksyen 56(1)(d) Akta Imigresen 1959/63.

“Sabit kesalahan, individu atau organisasi yang melindungi lebih daripada lima pendatang tanpa izin, boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun dan sebatan tidak melebihi enam kali,” tegasnya lagi. – MalaysiaGazette