Hassan Rouhani

TEHRAN – Amerika Syarikat didakwa cuba merubah rejim di Iran, kata Presiden Hassan Rouhani.

Malah, katanya, pentadbiran Amerika sekarang adalah musuh utama yang dihadapi Iran dalam tempoh empat dekad.

Ketegangan telah meningkat antara Iran dan Amerika selepas Donald Trump menarik balik perjanjian multi-lateral program nuklear Iran pada bulan Mei lalu,

Presiden Amerika Syarikat itu menyifatkan perjanjian itu sebagai ‘cacat’ kerama tidak termasuk sekatan terhadap program berpandu balistik Iran atau sokongannya terhadap proksi di Syria, Yaman , Lubnan dan Iraq.

“Dalam 40 tahun yang lalu tidak ada pihak yang lebih bersemangat daripada kerajaan Amerika Syarikat ke atas Iran, rakyat Iran dan Republik Islam.

“Ada masa apabila terdapat seorang yang mempunyai musuh. Selebihnya adalah sederhana. Sekarang … yang terburuk telah berkumpul di antara satu sama lain,” kata Rouhani dalam siaran ucapan menerusi televisyen negara itu.

Beliau berkata, Trump telah menyuarakan kesediaan untuk mengadakan perbincangan dengan Iran dan mahu perjanjian juga meliputi program peluru berpandu, sokongan terhadap keganasan dan “tingkah laku serantau yang jahat”.

“Harapan kami ialah akhirnya rejim akan membuat perubahan bermakna dalam tingkah laku,” katanya.

Rouhani juga mendakwa Amerika menggunakan perang saraf psikologi dan ekonomi serta mempersoalkan legitimasi Republik Islam.

“Mengurangkan sistem legitimasi adalah matlamat akhir mereka. Apabila mereka berkata menyingkirkannya, perubahan rejim dalam kata-kata mereka sendiri, bagaimana perubahan rejim berlaku? Melalui pengurangan legitimasi, jika tidak rejim tidak berubah, ”

Beliau menggunakan frasa bahasa Inggeris “perubahan rejim” untuk menekankan maksudnya.

Washington memperkenalkan semula langkah-langkah terhadap perdagangan, logam dan sektor mata wang Iran pada bulan Ogos.

Dengan sekatan Amerika Syarikat terhadap eksport minyak Iran berkuatkuasa bulan depan, sesetengah warga Iran bimbang negara itu akan mengalami kemerosotan ekonomi yang mungkin lebih buruk daripada tempoh 2012 hingga 2015, ketika ia terakhir menghadapi sekatan utama.

Namun, Naib Presiden Iran, Eshaq Jahangiri berkata, Iran telah dapat mencari rakan kongsi baru untuk membeli minyak walaupun sesetengah negara telah menghentikan pembelian.

“Amerika pastinya tidak dapat mengurangkan eksport minyak Iran menjadi sifar,” katanya. – MalaysiaGazette