Mark Chambers. foto Agensi

MONTGOMERY – Datuk Bandar sebuah bandar di Alabama dilaporkan menggesa supaya ‘membunuh’ individu gay menerusi Facebooknya yang kemudiannya dipadamkan.

Dalam postingnya, Mark Chambers mengaitkan “homoseksual” dan individu yang memiliki sifat-sifat jantina sebaliknya dengan “pembunuh bayi” dan “sosialis”, menurut stesen TV WBRC.

Datuk Bandar Carbon Hill dilaporkan mengekalkan kata-katanya telah diambil dari konteks, sebelum meminta maaf.

Datuk Bandar Carbon Hill berkata, kenyataannya telah dilaporkan tanpa mengikut konteks sebenar, sebelum memohon maaf.

Kumpulan gay telah menuntut peletakan jawatan Chambers.

Menurut WBRC, Chambers telah memuat turun grafik di Facebook dengan kesemuanya ditulis huruf besar dengan kenyataan: “Kami tinggal di sebuah masyarakat di mana homoseksual mengajar kita tentang moral, pensyarah mengajar kita tentang biologi manusia, pembunuh bayi memberi ceramah kepada kita mengenai hak asasi manusia dan sosialis tentang ekonomi! ”

Datuk Bandar dilaporkan memberi komen mengenai posting itu: “Satu-satunya cara untuk mengubahnya adalah membunuh masalah itu, saya tahu ia tidak baik untuk mengatakan tetapi dengan keluar membunuh mereka tidak ada cara untuk memperbaikinya.”

Kumpulan-kumpulan yang memperjuangkan hak asasi manusia menyifatkan komen berkenaan “sangat menakutkan, tidak dapat disangkal dan tidak boleh diterima”.

“Orang LGBT menghadapi tahap keganasan dan pelecehan yang tidak seimbang dalam kehidupan seharian mereka – satu fakta yang benar-benar berlaku di Alabama. Dewan Perundangan mesti dipertanggungjawabkan,” menurut Human Rights Campaign. – MalaysiaGazette