Pantai Varadero yang menjadi salah satu tarikan pelancong. foto Agensi

HAVANA – Sektor pelancongan ke Cuba kemungkinan menjunam 8.5 peratus tahun ini berikutan sekatan ketat Amerika Syarikat bagi perjalanan ke Pulau Caribbean itu.

Perkembangan itu sekali gus menjejaskan ekonomi Cuba.

Ledakan dalam pelancongan dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah membantu mengimbangi eksport yang lemah dan kemerosotan dalam bantuan dari sekutu utama Venezuela yang memaksa kerajaan mengambil langkah-langkah penjimatan seperti mengurangkan import.

Pentadbiran Presiden Donald Trump telah menyekat hasil mata wang sebagai sebahagian daripada percubaannya untuk memaksa pemerintah komunis itu melakukan reformasi dan menghentikan menyokong Presiden Venezuela Nicolas Maduro.

Bulan lepas, Washington telah mengharamkan kapal pelayaran dan pesawat peribadi dan kapal layar dari perjalanan ke pulau itu dan turut menamatkan kategori pengembaraan pendidikan yang banyak digunakan dalam pengecualian terhadap keseluruhan pada pelancongan Amerika Syarikat.

“Langkah-langkah ini menyebabkan penyusutan sebanyak 20.33 peratus dalam aktiviti pelancongan,” kata Menteri Pelancongan Manuel Marrero yang dipetik oleh agensi berita negeri dalam ucapannya di Dewan Negara.

Menteri itu menganggarkan 4.3 juta orang akan melawat Cuba tahun ini, turun dari sasaran lebih dari 5 juta dan 4.7 juta tahun lepas.

Kelonggaran peratusan ke atas pengembara Amerika Syarikat ke Cuba oleh bekas presiden, Barrack Obama dan mengukuhkan hubungan diplomatik serta penerbangan dan pelayaran telah melonjakkan kedatangan dari Amerika Syarikat ke Cuba.

Pengembara Amerika termasuk Cuba-Amerika menjadi kumpulan terbesar pelancong di pulau itu sejak beberapa tahun selepas Kanada dengan pelancong pelayaran mewakili separuh daripada mereka.

Tetapi Trump menarik balik apa yang dilaksanakan Obama dan mengambil langkah tambahan untuk menjejaskan ekonomi dan Kerajaan Cuba. – MalaysiaGazette