Logo KWSP

KUALA LUMPUR – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) didakwa mengambil langkah kebelakang dalam perlindungan sosial di negara ini jika membentuk tiga akaun bagi pencarumnya seperti yang dilaporkan.

Dalam laporan yang dibuat, 10 peratus daripada sumbangan ahli akan berada dalam Akaun 3 yang boleh diambil pada bila-bila masa.

Persatuan Penasihat Penyumbang Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) berkata, langkah yang diuar-uarkan ini bukan pembaharuan yang diharapkan untuk dilakukan oleh Kerajaan Perpaduan dalam erti kata sebenar.

Ia kerana, tindakan ini tiada beza dengan tindakan yang membenarkan pengeluaran KWSP semasa pandemik Covid-19 untuk mengurangkan krisis kos sara hidup pada masa itu.

Individu yang akan mengeluarkan akaun KWSP, yang sepatutnya untuk persaraan
adalah mereka yang mungkin paling memerlukan simpanan apabila mereka bersara kelak.

“Tindakan KWSP di sini bukan sahaja tidak bertanggungjawab terhadap penyumbang tetapi kepada ekonomi secara amnya.

“Apa yang berlaku kepada individu yang akan bersara dan mempunyai simpanan yang tidak mencukupi semasa persaraan mereka?

“Beban akhirnya akan jatuh pada negara dalam banyak cara, bentuk dan kaedah,” kata Penasihat Buruh Antarabangsa SPCAAM, Callistus Antony D’Angelus.

Kata beliau, KWSP seharusnya mempertimbangkan implikasi sosio-ekonomi seperti keputusan dasar.

Menurut beliau, kerajaan harus melihat ke arah kecukupan gaji minimum, kini pada RM1,500 sebulan, yang jelas tidak mencukupi.

Gaji minimum hendaklah pada tahap kehidupan gaji, yang mengikut anggaran Bank Negara bagi individu yang tinggal di Kuala Lumpur pada 2016 ialah RM2,700 sebulan.

“Kita hanya boleh membuat spekulasi mengapa Bank Negara tidak mengemas kini anggaran gaji hidup sejak itu.

“Jelas sekali, bank pusat tidak berfungsi bebas dan di atas politik kepartian,” dakwanya.

Tambah beliau, pembahagian kekayaan dan pendapatan daripada keputusan dasar seperti yang dibuat oleh KWSP, dan kekurangan keputusan polisi yang dibuat sebaliknya, hanya akan melebar.

Menteri Sumber Manusia harus tampil untuk mengambil pendirian mengenai mekanisme perlindungan sosial yang ada, dan kecukupan mekanisme tersebut. – MalaysiaGazette