Home Dunia Pesawat pengebom AS di udara Semenanjung Korea

Pesawat pengebom AS di udara Semenanjung Korea

SEOUL – Tentera Amerika Syarikat menerbangkan dua pesawat pengebom Lancer B-1B Lancer di Semenanjung Korea dalam satu demonstrasi kekerasan di tengah-tengah ketegangan program nuklear dan peluru berpandu Korea Utara

Dua pengebom bom itu diiringi oleh dua pesawat pejuang F-15K Korea Selatan selepas meninggalkan pangkalan mereka di Guam, Ketua Pegawai Kanan Bersama Korea Selatan dalam satu kenyataan pada Rabu.

Tentera Amerika Syarikat dalam kenyataan berasingan berkata, pejuang Jepun turut menyertai demontrasi itu menjadikannya latihan gabungan malam pertama dilakukan oleh ketiga-tiga negara.

Selepas memasuki ruang udara Korea Selatan, kedua-dua pengebom itu melakukan latihan peluru berpandu udara di perairan di pantai timur Korea Selatan, kemudian terbang ke selatan perairan di antaranya.

China juga melakukan semula latihan ketenteraannya.

Pegawai tentera udara Amerika Syarikat, Mejer Patrick Applegate berkata: “Terbang dan berlatih pada waktu malam dengan sekutu kami dengan cara yang selamat dan berkesan adalah keupayaan penting yang dikongsi oleh kami. Dan, ia melambangkan kehebatan taktikal penyerbu setiap negara.

“Ini merupakan demonstrasi keupayaan kami untuk menjalankan operasi yang lancar dengan semua sekutu kami pada bila-bila masa, di mana-mana saja,” katanya.

Pengebom Amerika Syarikat itu adalah dari Pangkalan Tentera Udara Andersen di Guam.

Pada bulan Ogos lalu, Pyongyang mengancam akan menembak peluru berpandu perantaraan ke arah Guam.

Pegawai kerajaan Korea Selatan dan Amerika Syarikat telah meningkatkan pengawasan mereka berikutan provokasi Korea Utara yang menyambut ulang tahun ke-72 penubuhan parti pemerintah Korea Utara, yang jatuh pada hari Selasa. – MalaysiaGazette