Home Ekonomi Harga minyak mentah naik

Harga minyak mentah naik

TOKYO – Harga minyak mentah terus meningkat disebabkan penurunan eksport dari selatan Iraq.

Eksport minyak dari selatan Iraq telah jatuh sebanyak 110,000 tong sehari pada bulan ini, menurut data perkapalan dan sumber industri, menambah penurunan aliran yang disebabkan oleh kekurangan dari medan minyak Kirkuk.

Penurunan penghantaran Iraq utara telah menyokong harga minyak global sejak kebelakangan ini hari-hari kebelakangan ini.

Tetapi eksport di selatan, stesen minyak mentah kebanyakannya telah stabil dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menjadikan penurunan itu tidak dijangka.

Brent bagi penghantaran Disember naik kepada AS$57.43 setong selepas turun sebanyak AS$0.38 pada dagangan terakhir pada Isnin.

Manakala harga minyak Amerika Syarikat bagi penghantaran Disember bertambah AS$0.03 kepada AS$51.93.

Eksport minyak mentah melalui saluran paip terkawal Kurdistan ke pelabuhan Turki Ceyhan naik 13 peratus kepada 288,000 tong sehari pada petang Isnin, kurang daripada separuh tahap biasa, kata sumber perkapalan.

Inventori mentah Amerika Syarikat mungkin jatuh sebanyak 2.5 juta tong minggu lepas, manakala stok petrol dan penyulingan juga mungkin jatuh sebanyak sekurang-kurangnya 1.5 juta tong. – MalaysiaGazette