Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah mengenakan celaan terhadap tiga syarikat berpangkalan di China kerana melanggar undang-undang sekuriti.

Tiga syarikat itu ialah China Stationery Limited (CSL), Xingquan International Sports Holdings Limited
(Xingquan) dan Maxwell International Holdings Berhad (Maxwell).

SC juga berpendapat pengekalan jawatan empat pengarah dalam syarikat-syarikat ini memudaratkan kepentingan awam.
Empat individu itu ialah:
1. Chan Fung @ Kwan Wing Yin (Chan), Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai
Eksekutif (CEO) CSL
2. Dato 'Wu Qingquan, Qingquan, Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Xingquan
3. Wu Lianfa, Pengarah Eksekutif Xingquan
4. Li Kwai Chun (Li), Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Maxwell

Dalam membuat kenyataan umum di bawah seksyen 354 (3) (f) (ii) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) terhadap empat pengarah tersebut, SC mengambil kira, antara lain, keseriusan pelanggaran yang dilakukan oleh individu
itu.

Di samping itu, SC juga mengenakan celaan terhadap beberapa individu yang menganggotai Lembaga Pengarah dan pengurusan syarikat.

SC berkata, ia mengenakan celaan ke atas CSL, Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Chan, bekas Pengarah Eksekutif Angus Kwan Chun Jut (Angus) serta bekas Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Herman Widjaja kerana mengemukakan kenyataan kewangan palsu atau mengelirukan kepada Bursa Malaysia.

Malah, SC juga mengenakan celaan ke atas Chan kerana menyebabkan dua anak syarikat milik penuh CSL menjadi penjamin bagi pinjaman peribadi Chan, dengan niat menyebabkan kerugian yang salah kepada anak-anak syarikat tersebut.

Chan dan Angus juga dikenakan celaan kerana gagal memberi respons kepada SC apabila disampaikan dengan notis bertulis untuk mengemukakan maklumat.

Tambahnya, SC mengenakan celaan ke atas Xingquan, Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Wu Qingquan, Pengarah Eksekutif Wu Lianfa, bekas Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Ng Sio Peng dan bekas Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Kanan Zhou Liyi kerana:

• merekodkan kerugian palsu sejumlah RMB415.7 juta daripada penjualan inventori oleh anak syarikat milik penuh Xingquan;
• mengemukakan kepada Bursa Malaysia satu perjanjian palsu antara anak syarikat tersebut dan pihak ketiga;
• mengemukakan penyata kewangan palsu atau mengelirukan kepada Bursa Malaysia; dan
• merekodkan wang tunai dan baki bank dalam lapan akaun bank secara kolektif milik Xingquan yang palsu atau mengelirukan.

Di samping itu, Wu Qingquan dan Wu Lianfa juga dikenakan celaan kerana gagal memberi respons kepada SC apabila diminta melalui notis bertulis untuk mengemukakan maklumat.

Xingquan juga telah melanggar Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities, dan tindakan telah diambil oleh Bursa Malaysia.

Tambahnya, SC turut mengenakan celaan ke atas Maxwell dan Li, yang merupakan Presiden dan Pengarah Eksekutifnya pada ketika itu, Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Su DeMou dan bekas Ketua Pegawai Kewangan Tan Swee Song kerana:
• merekodkan dalam penyata kewangan Maxwell pembayaran sebanyak RMB45.60 juta oleh anak syarikat milik penuh Maxwell, yang mana maklumat itu adalah salah
atau mengelirukan; dan
• mengemukakan penyata kewangan palsu atau mengelirukan kepada Bursa Malaysia.

Di samping itu, Li ditegur kerana gagal hadir di hadapan Pegawai Penyiasat SC.

SC juga mengenakan celaan terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif Maxwell dan Pengarah Eksekutif Xie Zhenan kerana mengemukakan kenyataan kewangan palsu atau mengelirukan kepada Bursa Malaysia. – MalaysiaGazette