HSBC Group

KUALA LUMPUR – Ekonomi digital ASEAN dijangka bernilai lebih US$200 bilion (US$1=RM4.17) menjelang 2025, dengan banyak syarikat China mahu memanfaatkan potensi ini, kata HSBC Malaysia, yang memetik laporan Google/Temasek.

Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Malaysia Stuart Milne berkata, syarikat-syarikat China telah memberi isyarat untuk berkembang, dan ASEAN dilihat berminat untuk menerimanya.

“Perbandaran ASEAN, penggunaan digital dan pertumbuhan pengguna menjadikannya destinasi pelaburan yang menarik. Bagaimanapun, kepelbagaian geografi, kemudahan menjalankan perniagaan, dan undang-undang pelaburan asing yang berbeza, ada kalanya menyukarkan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Pasaran digital menawarkan peluang dan cabaran kepada perniagaan kerana ia membawa kedua-dua pelanggan dan pesaing ke dunia korporat.

Syarikat-syarikat tempatan yang mahu membuat pelaburan sedia untuk merebut peluang komersil dalnyahut umbuhan terus hidup untuk melibatkan diri dalam peluang komersial yang terhasil daripada limpahan pengguna digital ASEAN yang semakin berkembang, melihat potensi syarikat teknologi China sebagai rakan kongsi atau pelabur yang berpotensi.

Namun, persaingan untuk dana juga meningkat, katanya.

“Untuk menarik pelaburan, syarikat perlu mewujudkan persekitaran yang tepat, budaya dan pemikiran yang betul dalam syarikat untuk secara aktif mengenal pasti teknologi sebelum terlambat.

“Secara khusus, ini bermakna syarikat perlu mempunyai minda terbuka digital untuk terlibat dalam komuniti teknologi, menggalakkan inovasi, dan terbuka kepada idea-idea baharu.

“Ia juga memerlukan minda terbuka untuk melihat pelabur sebagai rakan kongsi yang boleh memacu perniagaan ke tahap pertumbuhan dan prestasi yang lebih tinggi,” kata Milne.

Sektor-sektor ini hanya akan diperluaskan dalam bidang seperti pembinaan, hartanah, dan logistik, dan pelaburan teknologi China ke rantau ini seterusnya meupakan penggiat teknologi dua tahap di Asia Tenggara.

Menurut HSBC, China adalah antara tiga negara teratas untuk pelaburan modal teroka dalam teknologi digital, dan ASEAN secara relatifnya masih kurang dari segi pemula niaga, sekali gus potensi untuk meningkat adalah besar.

“Ini sudah pun bermula dengan syarikat tempatan, Glueck Technologies, yang membangunkan kecerdasan buatan canggih, dan laman web e-runcit Singapura, RedMart – kedua-duanya menerima pelaburan besar daripada pelabur China,” katanya.

Satu lagi ruang mungkin Rangkaian Bandar Pintar ASEAN yang bermatlamat untuk menggunakan teknologi bagi menambah baik perancangan bandar dalam bidang pengurusan pengangkutan dan utiliti lain merentasi 27 bandar raya ASEAN.

Menerusi lebih 500 projek bandar pintar yang sedang dibangunkan, China mempunyai bilangan bandar pintar terbesar di dunia dan sudah semestinya mereka mempunyai pengalaman untuk memberikan sumbangan yang bermakna.

Bidang ketiga ialah meningkatkan keupayaan negara anggota ASEAN untuk melibatkan diri dalam rantaian bekalan global dalam bidang seperti elektronik dan automotif.

Pelabur China mahu melihat kedudukan Asia Tenggara sebagai alternatif yang berdaya maju untuk pengeluaran murah, namun kawasan itu tidak dapat mengharapkan peluasan rantai bekalan melainkan penggunaan teknologi dan peningkatan kapasiti pengeluaran.

Contoh yang jelas ialah pembuat kereta China, Geely, yang mampu mengurangkan kos pengeluaran bagi pembuat kereta Malaysia, Proton, melalui pemindahan teknologi.

Namun, ada yang kekal di China. Sebagai contoh, Tesla, yang melihat kebolehpercayaan pengeluaran China, kecanggihan teknologi, dan kemudahan perniagaan yang tidak dapat ditandingi, akhirnya memindahkan pengeluaran mereka dari Amerika Syarikat ke tanah besar China. – MalaysiaGazette