Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) akan melaksanakan pelan tindakan dengan objektif utama untuk menyokong Pelan Anti Rasuah Kebangsaan (2019-2023) (NACP) dan mempertingkatkan kedudukan Malaysia dalam tinjauan dwitahunan Tadbir Urus Korporat dwitahunan Persatuan Tadbir Urus Korporat Asia.

SC mengemukakan pelan tindakannya kepada Jawatankuasa Khas Kabinet mengenai Pencegahan Rasuah (JKKMAR) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 18 Julai lalu, dengan cadangan untuk memperkukuhkan piawaian tadbir urus korporat untuk mencegah rasuah, salah laku dan penipuan.

JKKMAR telah meluluskan cadangan SC yang menghendaki syarikat tersenarai meletakkan langkah anti rasuah dan bagi SC untuk membangunkan kerangka kerja mempromosikan pelepasan tanggungjawab pengarah dengan berkesan.

Menurut SC, JKKMAR juga bersetuju beberapa langkah lain yang dicadangkan SC untuk dibincangkan lebih lanjut dengan Pejabat Pengurusan Hutang.

Memandangkan peruntukan liabiliti korporat yang berkuatkuasa di dalam Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 pada Jun 2020, SC menggesa syarikat-syarikat tersenarai untuk menyediakan diri mereka dan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mewujudkan rangka kerja anti rasuah yang berkesan sejajar dengan Garis Panduan mengenai Prosedur yang Adil.

Berdasarkan semakan SC pada 31 Mei 2019, hanya 59 peratus syarikat tersenarai mempunyai dasar anti-rasuah, dan kebanyakan dasar ini mengandungi jurang jika dibandingkan dengan Garis Panduan Prosedur yang Adil. – MalaysiaGazette