Federica Mogherini

BRUSSELS – Kesatuan Eropah (EU) percaya aktiviti penempatan Israel di wilayah Palestin yang diduduki adalah haram di bawah undang-undang antarabangsa, sekali gus menghancurkan prospek untuk keamanan yang kekal.

“EU menyeru Israel untuk mengakhiri semua aktiviti penempatan, selaras dengan kewajipannya sebagai kuasa yang menduduki,” kata ketua dasar luar negeri EU, Federica Mogherini dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu dibuat selepas Amerika Syarikat (AS) menyokong hak Israel untuk membina penempatan Yahudi di Tebing Barat yang diduduki dengan mengenepikan pendirian empat dekad yang “tidak konsisten dengan undang-undang antarabangsa”.

Pendirian AS itu akan menyebabkan proses keamanan antara Israel-Palestin lebih sukar difahami.

Pengumuman oleh Setiausaha Negara AS, Mike Pompeo itu adalah kemenangan kepada Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, yang berjuang untuk terus berkuasa selepas dua pemilihan Israel yang tidak dapat diselesaikan tahun ini dan kekalahan kepada rakyat Palestin.

Nampaknya perkembangan itu adalah satu tamparan baru kepada usaha Trump untuk menyelesaikan konflik Israel-Palestin melalui usaha perdamaian yang telah dibuat selama lebih dari dua tahun tetapi telah menimbulkan keraguan yang meluas.

Kenyataan AS mengenai penempatan di Tebing Barat yang diceroboh Israel pada tahun 1967, tidak konsisten.

Presiden Demokrat Jimmy Carter mendapati mereka tidak konsisten dengan undang-undang antarabangsa dan Presiden Republik Ronald Reagan mengatakan beliau tidak melihat penempatan itu sebagai haram.

“Penubuhan penempatan awam Israel,, seolah-olah, tidak konsisten dengan undang-undang antarabangsa,” kata Pompeo kepada wartawan di Jabatan Negara, menarik balik undang-undang Amerika Syarikat di bawah Carter pada tahun 1978.

Palestin berpendapat AS telah melanggar undang-undang antarabangsa.

Masyarakat antarabangsa melihat pemindahan orang awam ke tanah yang diduduki sebagai haram di bawah Konvensyen Geneva Keempat pada tahun 1949 dan resolusi Majlis Keselamatan PBB.

“Amerika Syarikat tidak layak dan tidak dibenarkan untuk menolak resolusi legitimasi antarabangsa dan tidak mempunyai hak untuk memberikan kesahihan kepada penempatan Israel,” kata Nabil Abu Rudeineh, jurucakap Presiden Palestin Mahmoud Abbas. – MalaysiaGazette