Fenomena 'aurora' yang dirakamkan dari jeti nelayan Sungai Burung di Bagan Datuk adalah disebabkan pantulan cahaya.

TELUK INTAN – Rakaman gambar fenomena cahaya hijau di langit pada waktu malam di Sungai Burung, Bagan Datuk di Perak mencetuskan perbincangan.

Pada ketika sesetengah pihak menyatakan pandangan indah itu sebagai mirip aurora di utara Eropah, ada pula yang mengaitkannya dengan fenomena “blue tears” di pantai.

Bertambah menarik, ada juga yang berfikiran secara ‘luar kotak’ dengan menghubungkan cahaya itu dengan kehadiran makhluk asing.

Cahaya hijau itu malahan ‘dipolitikkan’ apabila ada warganet yang mentafsirnya sebagai petanda sebuah parti politik yang sinonim dengan warna hijau bakal memenangi pilihan raya di Perak.

Sinchew Daily yang menemuramah nelayan di Sungai Burung bagaimanapun mendapati fenomena itu bukan disebabkan kehadiran makhluk asing atau petanda politik, sebaliknya merupakan perbuatan manusia.

Nelayan tempatan memberitahu, kapal-kapal nelayan telah membuka lampu dan memancarkan cahaya yang kuat ke permukaan laut pada waktu malam demi menarik kehadiran ikan dan udang di sekitar Pulau Sembilan.

Jumlah kapal nelayan dan  lampu yang banyak di satu-satu kawasan perairan yang berhampiran seterusnya menyebabkan cahaya hijau dipantulkan ke udara lalu menyebabkan seakan-akan wujudnya cahaya hijau di langit terutama jika dipandang dari jauh.

“Walaupun ini bukan pemandangan semula jadi, tetapi ia tetap indah.

“Ia merupakan petanda para nelayan sedang rajin mencari rezeki pada waktu malam,” kata seorang nelayan tempatan. – MalaysiaGazette