Sebahagian daripada serpihan pesawat Boeing 737 Max 8 Ethiopian Airlines yang terhempas pada 10 Mac 2019. foto Reuters

WASHINGTON – Jumlah penumpang yang terbunuh dalam nahas pesawat komersial susut lebih daripada 50% pada tahun 2019, meskipun insiden membabitkan pesawat Boeing 737 Max Ethiopian Airlines, menurut firma perunding Belanda.

To70 berkata, terdapat 86 nahas yang melibatkan pesawat komersial besar – termasuk lapan kemalangan maut – menyebabkan 257 kematian tahun lepas.

Pada tahun 2018, terdapat 160 nahas, termasuk 13 kemalangan maut, mengakibatkan 534 kematian, kata firma itu.

To70 berkata, kadar kemalangan maut bagi kapal terbang besar dalam pengangkutan udara penumpang komersial hanya 0.18 kemalangan maut per juta penerbangan pada 2019, atau satu kemalangan maut purata setiap 5.58 juta penerbangan, peningkatan yang ketara pada 2018.

Bilangan kematian itu termasuk penumpang, anak kapal seperti pengendali penerbangan dan mana-mana individu di darat yang terbunuh dalam kemalangan pesawat

Pesawat penumpang dalam kajian itu adalah pesawat yang digunakan oleh hampir semua pelancong di syarikat penerbangan di seluruh dunia tetapi tidak termasuk pesawat kecil dalam perkhidmatan, termasuk Cessna Caravan dan beberapa pesawat turboprop yang lebih kecil, menurut To70.

To70 berkata, industri penerbangan membelanjakan sejumlah besar pada tahun 2019 dengan menumpukan kepada ‘ancaman masa depan’ seperti dron’.

Tetapi nahas membabitkan 737 Max adalah peringatan yang perlu diberi tumpuan untuk memastikan penerbangan awam selamat – pesawat yang direka dan dibina dengan baik dan dikendalikan dengan kru yang terlatih.

Rangkaian Keselamatan Penerbangan berkata, di sebalik nahas membabitkan 737 Max tetapi 2019 “adalah salah satu tahun paling selamat untuk penerbangan komersial”.

Katanya, 157 orang yang terbunuh pada bulan Mac dalam pesawat 302 Ethiopian Airlines menyumbang lebih separuh daripada semua kematian tahun lepas di seluruh dunia bagi pesawat penumpang.

Sepanjang dua dekad yang lalu, kematian penerbangan di seluruh dunia telah jatuh secara dramatik walaupun perjalanan semakin meningkat.

Sehingga 2005, terdapat 1,015 kematian di atas kapal penumpang komersial di seluruh dunia, kata Rangkaian Keselamatan Penerbangan.

Tahun 2017 adalah tahun paling selamat dalam rekod dunia dengan hanya dua kemalangan maut yang melibatkan turboprops dengan 13 kematian dan tiada kemalangan maut dalam pesawat penumpang.

Minggu lepas, 12 orang terbunuh apabila seorang Fokker 100 yang dikendalikan oleh operator penerbangan Kazakh, Bek Air terhempas berhampiran Almaty selepas berlepas.

Pada bulan Mei, pesawat Sukhoi Superjet 100 Rusia terbakar ketika ia membuat pendaratan kecemasan di lapangan terbang Sheremetyevo Moscow, membunuh 41 orang.

Angka itu tidak termasuk kemalangan yang melibatkan penerbangan tentera, latihan, penerbangan swasta, operasi kargo dan helikopter. – MalaysiaGazette