Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan (PH) perlu menerima kekalahan di Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kimanis, demikian menurut Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebaliknya, Anwar berkata mana-mana pihak tidak seharusnya dipersalahkan dengan kekalahan itu, namun harus terus berusaha untuk memenangi hati rakyat Malaysia semula.

“Saya tidak fikir salah siapa, dan tindakan harus diambil. Kalau tidak dapat terima kenyataan ini, sangat parah kerana nampaknya sudah menyeluruh ke seluruh negara.

“Tentunya ada kesan kerana bila masalah berbangkit, bukan sahaja tanggungjawab Tun Dr Mahathir sudah jadi tanggungjawab saya dan pimpinan PH untuk memikirkan langkah yang lebih berkesan untuk memenangi semula hati rakyat,” katanya ketika ditemui dalam satu acara di Port Dickson, sebentar tadi.

Kerusi Parlimen Kimanis kembali ke tangan Barisan Nasional (BN) apabila calonnya Datuk Mohamad Alamin menang dengan majoriti 2,029 undi undi menewaskan calon Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Karim Bujang.

Mohamad Alamin memperoleh 12,706 undi berbanding Karim yang memperoleh 10,677 undi selepas selesai penjumlahan keseluruhan 70 peti undi.

Untuk rekod, jumlah majoriti itu meningkat berbanding Pilihan Raya Umum ke-14 iaitu 156 undi di mana ketika itu kerusi Kimanis dimenangi oleh Datuk Seri Anifah Aman yang ketika itu bertanding atas tiket BN.

PRK Parlimen Kimanis diadakan selepas Mahkamah Persekutuan pada 2 Disember lepas mengekalkan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Kota Kinabalu yang membatalkan kemenangan bekas Menteri Luar itu. -MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Non tampak bergitu cemas sekarang!

    Usah ribut2, Feb, March, April, 13 May 2020 hanya berbaki hanya 3 bulan ++ saja lagi woi!

    Banyak2 bersabar, tak lama mananya lagi… ha..ha..ha..

  2. ialah kalah demi kekalahan lagi. dah 5 PRK semuanya kalah. sebab banyak sangat masaalah dalam PH, daripada atok sampai kecabangnya. U turn, cakap pusing2 para menteri2 nya semua nak kuasa. penipu, pembohong, rasuah, tak bermoral, aljubori, semburit, perogol, penagih, undang2 rimba ketua hakim double standard, ketua polis pon sama ketua sprm, banyak sangat yang tidak bermoral. rakyat sekarang bukan bodoh macam orang2 dalam PH seperti keldai, rakyat berfikir sebab itu lah setiap kali PRK kalah. minta2 ada lagi PRK biar cina bangkai menteri kewangan yang menjahnamkan wang negara itu jual semua aset2. dan tak tahu mana perginya duit itu. tabong harapan entah kemana. ADIIIIIIII pening nak fikir. rasa macam nak tolong juga tapi…. itulah menteri yang ada nak2 bangsa Melayu dia sendiri tak tahu dia tu bangsa apa sebenarnya. Atok… ingat dua orang ulamaq. allahyarham Fadil Noor dan Nik Aziz dah mendoakan supaya atok panjang umor dan dapat melihat apa kerosakan yang atok telah dan akan buat. betaubat lah……

  3. Berusaha memenangi hati rakyat dengan bantuan e-wallet RM30, lanjutan tol plus untuk 20 tahun lagi, kenakan cukai2 yg entah apa2, kenyataan2 bodoh menteri2 PH yg tak pandai buat kerja, jual aset sana sini, bagi dividen terlampau rendah, pencabulan undang2, pembisuan saat agama, raja dan hak2 Melayu dihina dan lain2.. rakyat suka dan senang hati dengan semua ni. Terima kasih PH. Tambah banyak2 lagi supaya rakyat lebih senang hati semaksimum yg boleh..haha
    (Yg korang buat ni menyenangkan hati setan)

Comments are closed.